7/80 1 ÚVOD 1.1 O příručce – pro koho je určena a jak s ní pracovat Česká školní inspekce pro podporu plnění vlastních zákonných úkolů i pro podporu čin-nosti škol a školských zařízení vyvinula specifický informační systém zaměřený na práci se školními vzdělávacími programy (InspIS ŠVP), jehož cílem je usnadnit a zkvalitnit tvorbu, administraci a naplňování těchto stěžejních vzdělávacích dokumentů. Pro práci s tímto systémem Česká školní inspekce průběžně proškoluje pedagogické pracovníky a jako sou-část podpory slouží i tato příručka. Ta je určena zejména pedagogům mateřských, základ-ních a středních škol, kteří v ní najdou základní postupy administrace a využívání systému.V příručce jsou popsány jednotlivé role a oprávnění uživatelů, postupy naplňování systému školními daty nebo způsoby, jak systém využívat ke generování jednotlivých typů výstupů.Účelem systému InspIS ŠVP je přispět k omezení rutinních činností spojených s tvorbou a zejména aktualizacemi a inovacemi jednotlivých školních vzdělávacích programů (dále „ŠVP“) a zároveň eliminovat chyby, které vznikají při editaci ŠVP prováděné běžným způ-sobem. Po úvodním zadání dat do systému je řada operací dále prováděna tak, aby se pe-dagogové při rozvoji ŠVP mohli zabývat především tvořivostí a obsahovými inovacemi. V první fázi práce se systémem je třeba pochopit jeho strukturu, funkcionality a některé důležité vazby. Odměnou je pak rychlost a kvalita získávání výstupů. V neposlední řadě přispěje InspIS ŠVP k tomu, že ŠVP generované jeho prostřednictvím budou aktuální a omezí riziko nesouladu s příslušným rámcovým vzdělávacím programem (dále „RVP“).Systém je konstruován tak, že uživatelé, kteří jsou zvyklí pracovat s jinými informač-ními systémy běžně používanými ve školách, pochopí logiku jednotlivých postupů při správě a užívání systému snadno. Systém uživateli nabízí základní funkce k tomu, aby zajistil kontrolu souladu ŠVP s RVP, a kromě toho nabízí také funkce nepovinné (např. sledování realizace a naplňování ŠVP, sledování vývoje a úrovně ve vztahu k obvyklým hodnotám v jiných školách prostřednictvím tzv. aspektů apod.).Systém umožňuje České školní inspekci k ŠVP jednotlivých škol a školských zařízení vytvořených prostřednictvím InspIS ŠVP přístup, ten však bude Česká školní inspekce využívat pouze při standardní inspekční činnosti podle zákona. Rozdíl je pouze v tom, že nemusí školu zatěžovat žádostmi o poskytnutí dokumentu, ale vychází přímo z vý-stupu zadaného v systému. Případné nesrovnalosti však budou řešeny nad posouzením originálu dokumentu (modul InspIS ŠVP slouží z tohoto hlediska jako podpůrný nástroj pro zpracování ŠVP a jeho kontrolu). Inspekční pracovníci samozřejmě nebudou (a ani nemohou) do obsahu nijak zasahovat, za zpracování ŠVP odpovídá ředitel školy. Systém pouze umožňuje zhodnocení (okomentování) ŠVP ze strany inspekčních pracovníků a případné označení tzv. příkladů dobré praxe.Cílem příručky je popsat jednotlivé části systému takovým způsobem, aby se uživatel mohl krok za krokem seznámit s jeho jednotlivými částmi a funkcemi a získal podrob-nou informaci o způsobu jeho obsluhy. Zároveň je příručka konstruována tak, aby dílčí informace a odpovědi na otázky, které vyvstanou při jeho praktickém využívání, bylo možné snadno a rychle vyhledat.