55 Na úrovni učitelů se navrhuje:••Dokončit profesní profil učitele a kariérní systém (MŠMT). Zavedení motivačního kariérního systému propojeného s finančním ohodnocením je podmínkou efektivního hodnocení učitelů.• Provádět systematické hodnocení všech učitelů založené na jasně stanovených a známých pravidlech vydaných MŠMT. Ředitel hodnotí učitele za účelem jeho profesního rozvoje a zlepšení výsledků žáků.• Součástí systému hodnocení učitelů učinit vlastní hodnocení a stanovení plánu dalšího vzdělávání ve vazbě na hodnocení. • Výsledky hodnocení propojit se stanovením odměn, zvýšit tak transparentnost a motivační význam hodnocení.Na úrovni školy se navrhuje:• Stabilizovat kritéria pro hodnocení školy v souladu se zásadami a cíli vzdělávání a v souladu s obecně sdílenou představou kvalitní školy.• Kritéria externího a vlastního hodnocení školy učinit srovnatelnými a vzájemně využitelnými, v hodnocení školy využívat informace o vlastním hodnocení školy.• Metodicky podpořit využívání vlastního hodnocení školy a upřesnit jeho postavení v legislativě. • V inspekční zprávě zaznamenat pokrok školy v konkrétních oblastech a formulovat srozumitelně kvalitativní změny a doporučení ke zlepšení, podle kterých budou moci zřizovatelé i rodiče posoudit práci ředitele a vedení školy.• V inspekční zprávě (zpráva o hodnocení školy)22 informovat o socioekonomickém zázemí školy a o přístupu školy k zohledňování potřeb žáků. • Při hodnocení škol využívat informace z národního monitoringu výsledků žáků a zohledňovat jejich socioekonomické podmínky.Na úrovni hodnocení ředitelů se doporučuje: • Uznat klíčovou roli a zodpovědnost ředitele školy, definovat jeho funkci z hlediska manažerského řízení a vedení pedagogického sboru (zákon o pedagogických pracovnících a školský zákon). Upřesnění těchto rolí promítnout do profesního standardu a kariérního systému, který by se měl vztahovat i na ředitele škol, přizpůsobit tomuto upřesnění rolí obsah funkčního studia, odměňování a hodnocení. 22 Inspekční zpráva podle § 174 odst. 14 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.