54 Snaha a jakákoli opatření v oblasti hodnocení by měla zohledňovat dynamický vývoj využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) ve výuce, protože se tím mění povaha a možnosti hodnocení žáků. Nové možnosti ICT se zároveň promítají do možností testovat žáky, sbírat data od škol a data sdílet. Proto se využívání ICT prostředků promítá i do hodnocení na úrovni učitelů, škol i systému.Návrh opatření pro jednotlivé úrovně hodnocení předpokládá vytvoření uceleného rámce hodnocení a změny na úrovni hodnocení vzdělávacího systému, které povedou k jeho posílení. Mezi tato doporučovaná opatření patří zavedení národního monitoringu výsledků žáků, získávání informací o socioekonomickém zázemí žáků i škol a využívání těchto zjištění pro zlepšování výsledků na všech úrovních za účelem vyhodnocování dopadů vzdělávací politiky. Tato opatření na úrovni rámce hodnocení a systému vzdělávání jsou primárně určena tvůrcům vzdělávací politiky. Mohou být různě akcentována, ale nemohou být opomenuta, protože hodnotící rámec je nezbytnou součástí silných a spravedlivých vzdělávacích systémů. Pouze součástí takto uceleného a provázaného rámce mohou efektivně fungovat navržená opatření pro jednotlivé úrovně hodnocení. Pro všechny úrovně hodnocení se navrhuje nově definovat jeho cíle a zásady v rámci vzdělávací politiky ČR takto:• Hodnocení je nástrojem pro zlepšování výsledků.• Hodnocení se zaměřuje také na zjišťování silných stránek, na motivaci a podporu zlepšování.• Hodnocení formativní je využíváno za účelem vytváření dobré zpětné vazby, která umožňuje přijímat opatření ke zlepšení výsledků.• Hodnocení sumativní převážně vede k odpovědnosti za výsledky a je k tomuto účelu využíváno.• Hodnocení musí zohledňovat socioekonomické podmínky žáka a školy.Pro zlepšení systému hodnocení ve vzdělávacím systému České republiky se navrhuje na úrovni žáka:• V návaznosti na upřesnění cílů vzdělávání jasně formulovat účely hodnocení, včetně explicitní formulace účelu státních testů (včetně národního monitoringu výsledků žáků) a standardizovaných zkoušek (společná část maturitní zkoušky, testy žáků 5. a 9. ročníků). Jedním z účelů testového hodnocení má být posílení srovnatelnosti hodnocení a motivace k lepším výsledkům.• Posílit využívání formativního hodnocení žáků.• Zlepšit pregraduální přípravu učitelů se zaměřením na metody hodnocení žáků.• Rozšířit nabídku kurzů DVPP, zaměřit ji na efektivnější využívání sumativního hodnocení a na seznamování s možnostmi širšího využívání formativního hodnocení žáků.