53 4 ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ Hodnocení žáků, učitelů, škol a vzdělávacích systémů se dostává do popředí pozornosti všech aktérů ve vzdělávání. Hodnocení je jednak zdrojem informací pro rodiče i pro širší veřejnost o kvalitě vzdělávání žáků, ale je také zpětnou vazbou, která má umožnit zlepšování výsledků žáků, škol i celého systému. Ačkoliv jsou vzdělávací systémy různé, začínají se projevovat společné nové trendy, které přístup k hodnocení ovlivňují. Veřejná diskuse nad klíčovými tématy hodnocení potvrdila platnost těchto trendů i v českém vzdělávacím systému.••Hodnocení se přikládá strategická centrální role a rozšiřují se jeho nástroje.••Posiluje se role indikátorů, jako je například hodnocení výsledků žáků, a to jak ve vztahu k hodnocení žáků, škol, systémů i z hlediska jejich srovnávání. ••Výsledky hodnocení se stále častěji používají k formativním účelům (zlepšování výsledků) a také ke zvyšování odpovědnosti hlavních aktérů (tvůrci politik, učitelé, ředitelé).••Stále více se využívají vzdělávací standardy, které umožňují hodnocení výsledků žáků a jejich srovnatelnost. ••V hodnocení se prosazují nové technologie, které umožňují standardizované hodnocení, rychlost a dostupnost dat.