51 Pro posílení provázanosti a využitelnosti externího hodnocení s vlastním hodnocením školy se doporučuje:• upřesnit postavení a využívání vlastního hodnocení školy v legislativě, včetně rámce hodnotících kritérií, srovnatelných s externím hodnocením školy;• metodicky podpořit využívání vlastního hodnocení ve školách;Na úrovni hodnocení ředitelů se doporučuje: • uznat klíčovou roli, zodpovědnost a náročnost práce ředitele školy a vytvořit pro něj odpovídající podmínky a podporu; • definovat funkci ředitele z hlediska manažerského řízení a vedení pedagogického sboru (zákon o pedagogických pracovnících a školský zákon), upřesnění těchto rolí promítnout do profesního standardu a kariérního systému, který by se měl vztahovat i na ředitele škol, tomuto upřesnění rolí přizpůsobit obsah funkčního studia, odměňování a hodnocení; • zavést povinnost absolvování základního kurzu pro řízení školy, včetně vedení pedagogického sboru, před nástupem do funkce ředitele; umožnit absolvování tohoto kurzu v rámci dalšího vzdělávání PP;• ponechat řediteli výuku určitého počtu hodin a vytvořit podmínky k tomu, aby mohla být kvalitní (např. snížení počtu hodin s ohledem na velikost školy a náročnost řízení);• podpořit řízení školy vytvořením míst pro odborné nepedagogické pracovníky, aby se ředitel mohl věnovat vedení a hodnocení pedagogických procesů a sboru;• zvážit převedení právní subjektivity malých škol na obec, tím zjednodušit její administrativní zátěž.