50 Externí hodnocení by mělo poskytovat zpětnou vazbu pro školu a pomáhat škole ke zlepšování výsledků žáků. Externí hodnocení škol by mělo plnit roli zpětné vazby také pro další aktéry vzdělávací politiky na úrovni místní, krajské i centrální. Tato zpětná vazba by jim měla pomáhat vyhodnocovat dopady vzdělávací politiky na příslušných úrovních rozhodování. Role zpětné vazby by měla být v České republice posílena.Návrhy opatření směřují k tomu, aby externí hodnocení prováděné Českou školní inspekcí lépe plnilo svoji roli jak při posuzování kvality a efektivity školy, tak roli zpětné vazby pro všechny aktéry. Pro posílení externího hodnocení, jeho funkce zpětné vazby a vlivu na zlepšování výsledků se doporučuje:• stabilizovat kritéria pro hodnocení školy v souladu se zásadami a cíli vzdělávání a v souladu s obecně sdílenou představou kvalitní školy;• rozšířit stávající kritéria hodnocení o informace v oblasti socioekonomického kontextu žáků, respektive škol;• kritéria externího a vlastního hodnocení školy učinit srovnatelnými a vzájemně využitelnými, v hodnocení školy využívat informace o vlastním hodnocení školy;• ve zveřejňované inspekční zprávě (zpráva o hodnocení školy)19 informovat o socioekonomickém zázemí školy a o přístupu školy k zohledňování potřeb žáků;• při hodnocení škol využívat informace z národního monitoringu výsledků žáků při zohlednění jejich socioekonomických podmínek;• v inspekční zprávě hodnotit a psát nejen o nedostatcích, ale také o pozitivech školy, zaznamenávat pokrok školy v konkrétních oblastech, zaznamenávat vývoj školy po kvalitativní stránce;• v inspekční zprávě zaznamenat a formulovat srozumitelně kvalitativní změny, podle kterých budou moci zřizovatelé i rodiče posoudit práci ředitele a vedení školy;• v inspekční zprávě uvádět doporučení ke zlepšení, tato doporučení projednávat s vedením škol a sledovat naplňování konkrétních opatření;• zohlednit požadavek na častější hodnocení školy ve vazbě na funkční období ředitelů škol;• v hodnocení školy zaměřit pozornost na hodnocení pedagogického vedení ředitele školy, jeho výsledků při zkvalitňování pedagogického sboru a vytváření pozitivního klimatu ve škole;• požadovat projednání inspekčních zpráv zřizovateli;20 • zvyšovat odborné kompetence (dovednosti) zřizovatelů v oblasti hodnocení;21 • zvyšovat kompetence hodnotitelů, inspektorů, posilovat jejich nezávislost, objektivitu a odbornost.19 Inspekční zpráva podle § 174 odst. 14 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.20 Například na úrovni rady města.21 Například prostřednictvím informačního semináře seznámit zřizovatele s problematikou inspekčního hodnocení, s možnostmi využívání externího i vlastního hodnocení školy nebo s možnostmi hodnocení výsledků žáků.