35 na zlepšování kvality výuky, na monitorování a posuzování kvality výsledků žáků. Ředitelé by se měli více zaměřit na hodnocení a na potřeby dalšího vzdělávání učitelů. Za účelem pedagogického vedení by se měli ředitelé cíleně vzdělávat. Zaměření ředitelů škol na pedagogické vedení by se mělo promítnout do hodnocení ředitelů škol ze strany zřizovatelů. Jak hodnotí doporučení odborná veřejnost – aktuálnost a proveditelnost doporučení OECD v ČR Hodnocení školy byla zaměřena na tři témata, která jsou v doporučení OECD zdůrazněna a která se i pro náš systém hodnocení ukazují jako klíčová: • Externí hodnocení školy • Hodnocení školy zřizovatelem • Role ředitele a jeho hodnocení Hodnocení školy je ve Zprávě OECD pro Českou republiku spojeno s hodnocením ředitelů, proto byla obě témata součástí jednoho diskusního bloku a v doporučeních na sebe navazují. Toto spojení vyplývá také z klíčové role ředitele v hodnocení školy a jeho plné odpovědnosti za kvalitu a efektivitu vzdělávání ve škole. Experti tuto roli nezpochybňují, ale upozorňují na rizika při nedocenění role ředitelů v pedagogickém vedení a při jejich přípravě na tuto roli. Stejně tak Zpráva OECD nezpochybňuje význam kontrolní role ČŠI, ale doporučuje zaměřit externí hodnocení na zlepšování výsledků a využívání vlastního hodnocení.Informace o postojích a potřebách odborné veřejnosti k otázkám hodnocení školy a ředitelů byly získány v průběhu veřejné diskuse a ověřeny kvantitativním šetřením zaměřeným na reprezentativní vzorek učitelů, ředitelů a zřizovatelů základních a středních škol. Podrobnosti přináší Zpráva o průběhu veřejné diskuse k doporučením OECD v oblasti monitoringu a evaluace (www.csicr.cz) a Zpráva o šetření potřeb aktérů (www.csicr.cz).