34 Přestože ředitel školy má zásadní vliv na kvalitu školy a značnou odpovědnost, tato skutečnost se zatím nepromítla do odpovídajícího kariérního řádu ani do přípravy na vykonávání funkce ředitele. Podle OECD u nás ředitelé nejsou dostatečně uznáváni ani odměňováni. Přestože ČŠI považuje kvalitu řízení školy za jedno z rozhodujících kritérií, jeho hodnocení se většinou omezuje na dodržování předpisů a jen málo pozornosti je věnováno schopnostem ředitele vést pedagogický proces. Zřizovatelé ředitele škol většinou nehodnotí, výjimkou je posuzování ekonomických aspektů řízení. Neexistuje vazba mezi hodnocením ředitelů škol a údaji o výsledcích žáků či kvalitou výuky a učení.OECD doporučuje ČR, aby se zaměřila na posílení externího hodnocení škol a rozvoj pedagogického vedení školy.OECD doporučuje zaměřit proces externího hodnocení více na zkvalitňování práce škol. ČŠI by měla doporučovat kroky ke zlepšování všem hodnoceným školám a nesoustřeďovat se pouze na ty, které vykazují nižší úroveň. Rámec pro hodnocení škol a jednotlivá kritéria by měly být jednoznačněji zacíleny na proces vzdělávání. Při hodnocení by měl být také silněji akcentován vztah mezi kvalitou výuky a výsledky žáků, stejně jako využívání synergického efektu při využívání externího a vlastního hodnocení škol. Doporučuje se zajistit neměnnost kritérií inspekce pro delší časový horizont a v širším spektru hodnocených oblastí, aby bylo možné lépe porovnávat změny v systému. Toto porovnávání by mělo přispět posuzování dopadu koncepčních změn a ke zlepšení řízení na úrovni systému.Doporučuje se zavést povinnost škol intenzivněji reagovat na inspekční zjištění a doporučení. Všechny školy by měly mít povinnost zpracovat plán, jak budou zlepšovat svou činnost, bez ohledu na to, jak byla škola hodnocena. Význam a důvěryhodnost celého inspekčního procesu by zvýšil systém následných návštěv, jejichž charakter by se lišil podle původní zprávy. Tým hodnotitelů doporučuje více využívat synergie při společném uplatňování externího a vlastního hodnocení škol, obě formy hodnocení propojit, používat srovnatelná kritéria a vytvářet platformu pro diskusi na základě spolehlivých a srovnatelných dat externího a vlastního hodnocení.Zprávy o jednotlivých školách by měly obsahovat údaje z národního monitoringu výsledků žáků, které se k dané škole vztahují. Takové údaje zatím k dispozici nejsou, a proto OECD doporučuje České republice monitorovat výsledky žáků na národní úrovni. Příslušné analýzy by měly zohledňovat sociálně-ekonomické a další charakteristiky prostředí, ve kterém školy působí. Hodnocení škol by mělo obsahovat přístup školy k otázce spravedlivosti. Tyto informace o jednotlivých školách by měly být podkladem pro souhrnné zprávy na národní a regionální úrovni.Doporučuje se zlepšení dovedností ředitelů škol v oblasti pedagogického vedení. Ředitelé škol by měli věnovat větší pozornost pedagogickému vedení, měli by se zaměřit