31 velice omezen nebo byl donedávna zcela nemožný (Portugalsko). V řadě zemí (Nový Zéland, Austrálie, německy mluvící země) je platový postup učitele podmíněný jeho předchozím hodnocením a pravidelným systematickým sledováním. Například v USA zkoumali dva systémy hodnocení učitelů. V jednom jde o hodnocení učitelů spojené s certifikací. Tento evaluační proces měl dopad jak na zlepšení práce samotných učitelů a na zlepšení výsledků jejich žáků, tak na kvalitu celé školy. Tento systém byl v některých okrscích propojen s výší odměn. Druhý systém založený na hospitacích učitelů ve třídách byl více formativní a měl prokazatelný dopad na zlepšení žáků v matematice o 10 %.I přes velkou různorodost dospěli experti k obecným závěrům a doporučením, které jsou pro hodnocení v ČR velmi inspirativní.Učitel má klíčovou roli pro zlepšování výsledků vzdělávání žáků na úrovni školy. Zvyšování kvality a rovnosti ve vzdělávání do velké míry závisí právě na úrovni dovedností, finančním zajištění a motivaci učitelů.Úkolem centrálních orgánů je zajištění efektivního monitoringu a hodnocení výuky, které by mělo být zaměřené na její zlepšování. To je klíčové opatření pro zvyšování kvality výuky a profesního růstu učitelů s pozitivním dopadem na zlepšování výsledků žáků (OECD, 2013a). Mezinárodní Zpráva OECD uvádí hlavní úkoly v oblasti hodnocení učitelů:• Rozvíjet sdílené pochopení toho, co znamená vysoce kvalitní výuka.• Uvést do rovnováhy funkce hodnocení učitelů s ohledem na jejich rozvoj a osobní zodpovědnost.• Při hodnocení učitelů brát v úvahu výsledky žáků.• Rozvíjet odpovídající dovednosti pro hodnocení učitelů.• Využít výsledků hodnocení učitelů pro stanovování odměn učitelů.Doporučení OECD na zaměření vzdělávací politiky: • Vyřešte napětí mezi rozvojovou funkcí hodnocení učitelů a funkcí osobní zodpovědnosti.• Konsolidujte pravidelné hodnocení rozvoje na úrovni školy.• Zaveďte periodické hodnocení zaměřené na postup v kariéře, do kterého zapojíte externí hodnotitele.• Zaveďte vzdělávací standardy, kterými se bude řídit hodnocení učitelů a jejich profesní rozvoj (OECD, 2013a).