30 I přes dílčí rozdíly u některých odpovědí lze obecně konstatovat velkou shodu u jednotlivých aktérů, tedy u zástupců pedagogické veřejnosti i zástupců zřizovatelů. Dokonce je možné konstatovat i to, že se zásadně nelišily ani odpovědi mezi oběma skupinami aktérů. Doporučení týkající se provázanosti ekonomického ohodnocení učitelů s jejich hodnocením vyvolalo při veřejných diskusích silnou odezvu. Ředitelé poukazovali na dlouhodobé podfinancování školství, které jim v praxi realizaci tohoto doporučeného postupu neumožňuje. Účastníci diskusí také zmiňovali nedostatečný společenský status a ekonomické ohodnocení učitelů u nás. Dokládá to např. porovnání platů učitelů zemí OECD a České republiky:Porovnání ročního příjmu pracujících ve školství v roce 2011 (v USD)OECD ČR MŠ36 135 17 792 ZŠ 1. stupeň38 136 20 185 ZŠ 2. stupeň39 934 20 360 SŠ 41 665 21 733 Zdroj: Education at a Glance, 2013 Odborná veřejnost se shoduje na tom, že nejdůležitějším hráčem v oblasti hodnocení učitelů jsou ředitelé škol. Za nedostatek našeho systému je považována absence povinného studia pro uchazeče o funkci ředitele. V rámci tohoto studia je třeba věnovat podstatně větší pozornost přípravě na vedení učitelů.Odborná veřejnost se nebrání doporučení OECD, aby inspekce dohlížela nad hospitační činností ředitelů škol i nad jejich prováděním hodnocení učitelů.V té souvislosti byla opakovaně zmiňována studie společnosti McKinsey Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení, která uvádí, že ředitelé v ČR věnují pouze 20 % času vedení učitelů, zbylý čas věnují administrativě (50 %), komunikaci (20 %) a učení (10 %).Jak je téma řešeno nebo akcentováno v jiných zemích Mezinárodní Zpráva OECD přináší srovnání různých přístupů k hodnocení učitelů. Mezi zeměmi jsou významné rozdíly, které vycházejí z historického vývoje vzdělávacích systémů a také z postavení učitele ve sledovaných zemích.Na jedné straně můžeme najít země, kde je práce učitele pravidelně posuzována a hospitována předsedy předmětových komisí, vedením školy a do hodin mají přístup i rodiče (Nizozemí, Wales), na druhé straně najdeme země, kde je přístup do hodin