22 Návrhy systémových opatření na úrovni hodnocení žákůS ohledem na výše zmíněná zjištění a zpětnou vazbu od odborné veřejnosti lze pro oblast hodnocení na úrovni žáků formulovat návrhy následujících opatření, která by mohla směřovat ke zlepšení v této oblasti: • Zlepšit pregraduální přípravu i další vzdělávání učitelů zaměřené na metody hodnocení. Vznikne „zadání“ (skrze akreditační komisi MŠMT pro fakulty připravující učitele) dané potřebou zvýšit časovou dotaci na „neoborové“ části studia, jako je zvládání žáků, vedení hodiny, hodnocení, práce s hlasem apod. Větší důraz je třeba klást na praxe studentů, ve financování pak počítat se zdroji na „školitele“ praktikantů (cvičný učitel a vedoucí praxe).• Rozšířit nabídku kurzů DVPP zaměřených na seznamování s možnostmi širšího využívání formativního hodnocení a možného zefektivnění využívání sumativního hodnocení žáků.• Upřesnit cíle vzdělávání, včetně explicitního formulování toho, jakou roli a využití mají mít státní testy z hlediska hodnocení a ověřování naplňování cílů vzdělávání.3.2 Hodnocení na úrovni učitelůUčitelé jsou vnímáni jako klíčový faktor vzdělávání. Česká republika patří dle studie OECD k zemím, kde je hodnocení učitelů široce akceptováno, avšak postrádá pevně stanovená pravidla a systém, neboť závisí na řediteli školy. Zjištění a doporučení OECD Zpráva OECD zdůrazňuje formativní hodnocení učitelů, které by mělo sledovat zkvalitňování jejich práce, podporovat jejich další profesní rozvoj a mělo by být propojeno s platovým ohodnocením. Podmínkou systematického hodnocení je vytvoření profesního profilu a kariérního řádu.Silné a slabé stránky podle expertů OECD Za silnou stránku je považována atmosféra „otevřených dveří“ mezi učiteli, hospitace inspekce za účelem posouzení kvality výuky a externího hodnocení škol, hospitace ředitele a kolegů učitelů za účelem sdílení pedagogických zkušeností a zpětné vazby.Slabou stránkou je vnímání účelu hodnocení především jako kontroly dodržování předpisů.Panuje všeobecný souhlas s tím, že učitelé by měli být hodnoceni, avšak hodnocení není prováděno systematicky u všech učitelů. Postupy jsou v jednotlivých školách růz