21 Jaká byla zmíněna další související „palčivá“ témata • V kontextu názorů, které zaznívaly v průběhu veřejné diskuse, je namístě i zmínka o tom, že obě témata (srovnatelnost a formativní hodnocení) velmi souvisí s často účastníky vyjadřovanou potřebou jasného a srozumitelného stanovení cílů hodnocení. Toto zatím učitelé v ČR postrádají a považují za žádoucí realizovat v tomto směru změny. • Druhou neméně důležitou související oblastí je pak uvažování o hodnocení žáků v kontextu tzv. přidané hodnoty školy. Jinými slovy jde o to, že musí být maximální možná snaha zohlednit rozdíly mezi školami dané různým složením žáků z hlediska studijních předpokladů a rodinného zázemí. Také tato souvislost je důležitá pro úvahy a případné změny v oblasti zvýšení srovnatelnosti hodnocení a využití formativního hodnocení.Jak je téma řešeno nebo akcentováno v jiných zemích • Mezinárodní zpráva klade důraz na význam propojení hodnocení se stanovenými cíli vzdělávání – to úzce souvisí s návrhem OECD pro ČR, abychom usilovali o větší konzistenci hodnocení mezi školami. K jasné a srozumitelné formulaci cílů vzdělávání se ČR ještě musí více přiblížit.• Důraz je kladen na tzv. budování kapacit (capacity building) pro hodnocení. Jinými slovy jde o větší důraz na to, aby se budoucí i současní učitelé měli možnost vzdělávat a získávat schopnosti a dovednosti hodnotit a poskytovat zpětnou vazbu žákům. Za oblast hodnocení na úrovni žáků tím mezinárodní zpráva pouze podporuje návrh OECD pro ČR jak v oblasti srovnatelnosti hodnocení, tak v oblasti rozšíření využívání formativního hodnocení.Dále mezinárodní zpráva formuluje několik „výzev“, kterými je třeba se v oblasti hodnocení na úrovni žáků zabývat (s přesahem do dalších úrovní hodnocení):• Věnovat pozornost hledání rovnováhy mezi používáním sumativních a formativních postupů hodnocení.• Hledat kompromis mezi potřebou jisté míry konzistence hodnocení na státní úrovni s ohledem na zohlednění regionálních odlišností a individuálních charakteristik a potřeb žáků (včetně snahy o inkluzivní hodnocení).• Snažit se o to, aby žákům a jejich rodičům bylo srozumitelné, jak jsou hodnoceni, podle jakých kritérií.• Věnovat pozornost spolupráci a komunikaci s rodiči, vysvětlovat jim postupy hodnocení (včetně zavádění nových postupů, aby se např. předešlo „odporu“ rodičů danému nedostatkem informací).