19 V čem byla naopak zjištěna případná nepodpora nebo rizika týkající se návrhů OECD • Problematika srovnatelnosti byla v anketních zjištěních považována za velmi závažnou skutečnost vyžadující bezodkladné řešení, ale v diskusních vystoupeních účastníků regionálních seminářů toto téma nijak výrazně nepřevažovalo. • Také v rámci šetření potřeb aktérů zazněla většinou podpora pro myšlenku OECD směřovat k větší srovnatelnosti hodnocení. Zůstává ale velmi důležitou otázkou, do jaké míry se jedná o reálně uskutečnitelný a užitečný krok, protože v rámci diskusí během seminářů účastníci naopak vyjadřovali obavy z dopadů některých opatření a upozorňovali na obtížnou proveditelnost. • Zjištění z moderované diskuse v rámci seminářů poukázala na rizika, která je třeba brát v úvahu při posuzování vhodnosti a proveditelnosti návrhů OECD.Z hlediska obou diskutovaných témat týkajících se hodnocení žáků zazněly od účastníků diskusí výrazné podněty a upozornění na problémy související s motivací žáků a s přechodem ze základní na střední školu. Převažovalo mínění, že výstupy žáků na konci základní školy nejsou srovnatelné. Srovnatelnost hodnocení se jeví jako problém vzhledem k rozdílům jak mezi školami, tak i v rámci jednotlivých škol.Motivace žáků- Často zazněl názor, že ani známky nejsou dostatečnou motivací pro výkony žáků.- Stávající obvyklé hodnocení je málo orientované na motivaci žáka, protože je zaměřené na sledování chyb. To se projevuje v rozdílné účinnosti motivace mladších a starších žáků. Zatímco malé děti se nebojí dělat chyby, což je přirozené, starší žáci (2. stupeň) se již bojí dělat chyby, anebo na ně rezignují a ztrácí o úroveň svých výsledků zájem. Navíc žáci nejsou dostatečně vedeni ke schopnosti sebehodnocení a nejsou v této oblasti podporováni.Přechod ze základní na střední školu - Hodnocení na základních školách je narušeno skutečností, že na střední školy jsou přijímáni všichni žáci, kteří projeví zájem, aniž by rozhodovaly jejich předchozí výsledky.- Mnohé základní školy se přizpůsobují požadavku na lepší známky (zmírnění hodnocení), zejména v případech, kdy střední školy dají do podmínek přijímacího řízení vyšší důraz na vysvědčení uchazečů. - V případě odchodu většího počtu žáků na víceletá gymnázia má tento jev v základních školách dopad i na snížení úrovně výsledků u zbývajících žáků.- Reakcí na různou úroveň hodnocení na základních školách je například iniciativa Pardubického kraje, ve kterém od roku 2011 všechny střední školy zřizované krajem přijímají žáky do maturitních oborů na základě přijímacích zkoušek.