13 Zjištění a doporučení OECD Expertní tým OECD se domnívá, že v České republice panuje omezená konzistence hodnocení napříč školami. Tuto skutečnost vnímá jako spíše negativní. Podle OECD jsou hodnotící postupy a kritéria ve školách většinou stanovena příliš obecně a žákům nejsou často předem poskytovány informace o tom, podle jakých konkrétních kritérií budou hodnoceni. Doporučení OECD pak směřují k nastavení a poskytování metodické podpory školám a učitelům a mimo jiné také apelují na rozšíření důrazu na schopnost a dovednost učitelů hodnotit (v rámci vzdělávacích programů počáteční přípravy učitelů a aktivit dalšího vzdělávání). Ke druhému tématu OECD říká, že v chápání zpětné vazby pro žáky převažuje z hlediska hodnocení sumativní pohled. Dále experti poukazují na to, že k hodnocení žáků je učiteli obecně shromažďováno poměrně velké množství informací, které by z jejich pohledu mohlo být využíváno efektivněji. Jejich doporučení kladou, podobně jako u prvního tématu, důraz na podporu „budování kapacit“, aby budoucí i současní učitelé měli možnost si rozšiřovat znalosti a dovednosti týkající se různých přístupů hodnocení. Konkrétně se to z pohledu OECD týká nabídky dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, úprav studijních programů fakult připravujících učitele a posílení metodické podpory.Jaká hlavní zjištění vyplynula z veřejné diskuse (z anketního šetření a z moderované diskuse) a šetření potřeb aktérů pro témata týkající se hodnocení na úrovni žáka, strukturujeme níže do několika aspektů.Jak hodnotí doporučení odborná veřejnost – aktuálnost a proveditelnost doporučení OECD v ČR • Anketní šetření (provedené v úvodu všech 14 seminářů s odbornou veřejností) ukázalo, že za nejzávažnější téma z hlediska vlivu na zlepšení situace v oblasti výsledků vzdělávání považují účastníci seminářů především srovnatelnost hodnocení.• Zjištění z moderované diskuse v rámci seminářů ukázala nemalou snahu ubírat se směrem, který navrhuje OECD:Ve školách existuje snaha o sdílený pohled na hodnocení - Jako možné příklady sdílení pohledu na hodnocení v rámci školy byla uvedena diskuse učitelů a společná příprava písemných prací (včetně jejich využití).- Někteří zástupci škol uvedli snahu učitelů stejných předmětů sjednocovat hodnocení hledáním shody na váze jednotlivých známek (velká písemka, zkoušení apod.).