7 ÚVOD Česká školní inspekce se od října roku 2011 stala partnerem MŠMT1 v realizaci projektu ESF Kompetence III – Realizace mezinárodních výzkumů v oblasti celoživotního učení a zveřejnění jejich výsledků. Součástí tohoto projektu je i klíčová aktivita „Posouzení systému evaluace a monitoringu v České republice.“ Předkládaná závěrečná zpráva shrnuje činnosti realizované v rámci této aktivity a nabízí přehled hlavních zjištění pro oblast monitoringu a evaluace v České republice. Zpráva představuje návrhy a opatření týkající se různých aspektů hodnocení, které vycházejí z mezinárodních zkušeností a ze srovnání úspěšných vzdělávacích systémů. Návrhy OECD na změny v systému hodnocení prošly širokou veřejnou diskusí, která podstatně ovlivnila formulaci výstupů. Postoje a potřeby odborné veřejnosti byly ověřeny v kvalitativním i kvantitativním šetření, jehož výsledky se promítly do návrhu doporučení. Zpráva odpovídá smyslu celé klíčové aktivity projektu Kompetence III, který spočívá v kritickém reflektování mezinárodních zkušeností. Aktivita směřuje k poučení z vývoje jiných vzdělávacích systémů a jejich využití, nikoliv k nekritickému přejímání modelů a doporučení expertů OECD. Cílem bylo seznámit odbornou veřejnost v České republice se Zprávou OECD o hodnocení vzdělávání v České republice (dále Zpráva OECD), s jejím pohledem na silné a slabé stránky našeho hodnotícího systému a získat zpětnou vazbu k doporučením OECD (Santiago et al., 2012). Touto cestou byly návrhy doporučení seřazeny podle naléhavosti, podle časové i finanční náročnosti. Navíc byly doplněny o řadu praktických zkušeností a námětů, které odborná veřejnost považuje 1 Do září 2011 byl partnerem MŠMT v tomto projektu Ústav pro informace ve vzdělávání.