25 Příloha 2 Pojmy Dovednost je učením získaná dispozice ke správnému, rychlému a úspornému vykonávání určité činnosti vhodnou metodou. Jinými slovy jde o vlastnost živého objektu, vyjadřující jeho schopnosti.Schopnosti jsou vlastnosti osobnosti rozvinuté výcvikem, vzděláním, zkušeností a jsou důležité pro kvalitní rozvoj i pro využití při určitých činnostech. Člověk se s nimi nerodí, schopnosti je třeba těmito činnostmi utvrzovat a dále rozvíjet. Jádrem schopností jsou vrozené vlohy – dispozice.Způsobilost k provádění určité činnosti.Individuální potenciál člověka pro provádění určité činnosti v budoucnu. Znalost je strukturovaný souhrn vzájemně souvisejících poznatků a zkušeností z určité oblasti nebo k nějaké-mu účelu. Získává se zejména praxí nebo studiem.Vědomost je poznatek, který je osvojený nějakou formou učení. Představuje osvojená, tj. pochopená a za-pamatovaná fakta a vztahy mezi nimi (v podobě pojmů, pravidel, pouček, zákonů, vzorců, značek, atd.). V závislosti na počtu, hloubce, šířce, správnosti a délce trvání platnosti vědomostí lze dosáhnout různých stupňů poznání.Mnohdy synonymum znalostí.Vzdělání je souhrn znalostí, které jedinec získává pomocí vzdělávání, výuky a studia specifických vědomostí.Funkčně gramotný člověk je ten, který může být zapojen do všech aktivit, v nichž je pro efektivní fungování v jeho skupině a komunitě vyžadována gramotnost, a také do těch, které mu umožňují pokračovat ve vyu-žívání čtení, psaní a počítání v zájmu jeho vlastního a komunitního rozvoje (UNESCO, 1978). Pro rozšíření významu pojmu na vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a hodnoty určité specifické oblasti vzdělá-vání člověka i pro zdůraznění trendu potřeby poskytovatele vzdělávání, či zaměstnavatele nebo pro vyme-zení výzkumné oblasti používá pedagogika termíny např. čtenářská gramotnost, matematická gramotnost, přírodovědecká gramotnost, počítačová gramotnost apod.