22 Následující srovnání krajů České republiky bylo provedeno na základě výsledků patnáctiletých žáků 9. roč-níku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií v testu řešení problémů. Na výsledky krajů je třeba pohlížet s vědomím, že i když jsou vzorky škol v jednotlivých krajích reprezentativní, mohou být ovliv-něny nestandardním výsledkem jedné nebo více vybraných škol.Na obrázku 4.7 jsou zobrazeny průměrné výsledky žáků a index ESCS jednotlivých krajů. Rozdíly v průměr-ném socioekonomickém zázemí krajů vysvětlují 43 % rozdílů ve výsledcích v oblasti řešení problémů, což je o 17 % více než v oblasti matematické gramotnosti. Kraje, které se nacházejí pod proloženou přímkou, mají výsledky horší, než by odpovídaly průměrné hodnotě indexu ESCS jejich žáků, kraje nad proloženou přímkou mají naopak výsledky lepší. Obrázek 4.7 Průměrný výsledek a průměrný index ESCS v krajích (PISA 2012 – Řešení problémů)R ² = 0,43 440 460 480 500 520 540 560 -0,3 -0,2 -0,1 0,0 0,1 0,2 0,3 0,4 Průměrný výsledek Index ESCS Praha Jihočeský Karlovarský Zlínský Olomoucký Ústecký Středočeský Pardubický Vysočina Moravskoslezský Královéhradecký Jihomoravský Plzeňský Liberecký