20 Obrázek 4.3 Vzájemné vazby oblastí v různých druzích škol (PISA 2012 – Řešení problémů)Matematická Matematická Přírodovědná Matematická Přírodovědná Čtenářská Přírodovědná Řešení problémůČtenářská Čtenářská Řešení problémůŘešení problémůMatematická Matematická Přírodovědná Přírodovědná Matematická Čtenářská Řešení problémůPřírodovědná Čtenářská Řešení problémůČtenářská Řešení problémůMatematická Matematická Přírodovědná Matematická Čtenářská Přírodovědná Řešení problémůPřírodovědná Čtenářská Čtenářská Řešení problémůŘešení problémůMatematická Matematická Přírodovědná Přírodovědná Matematická Čtenářská Přírodovědná Řešení problémůŘešení problémůČtenářská Čtenářská Řešení problémůČtenářská Přírodovědná Matematická Přírodovědná Matematická Matematická Řešení problémůŘešení problémůŘešení problémůČtenářská Čtenářská Přírodovědná Matematická Matematická Přírodovědná Přírodovědná Matematická Čtenářská Přírodovědná Řešení problémůČtenářská Řešení problémůČtenářská Řešení problémů0,84 0,84 0,79 0,79 0,77 0,73 0,82 0,79 0,72 0,70 0,70 0,67 0,78 0,76 0,71 0,66 0,62 0,62 0,83 0,82 0,75 0,72 0,70 0,65 0,77 0,76 0,71 0,66 0,64 0,58 0,71 0,71 0,70 0,66 0,57 0,56 Nízká vazba oblastí Vysoká vazba oblastí Nízká vazba oblastí Vysoká vazba oblastí SOŠ, SOU s maturitou SOŠ, SOU bez maturity Speciální školy Základní škola Víceleté gymnázium Čtyřleté gymnázium Nízká vazba oblastí Vysoká vazba oblastí Nízká vazba oblastí Vysoká vazba oblastí Nízká vazba oblastí Vysoká vazba oblastí Nízká vazba oblastí Vysoká vazba oblastí Na základě dosažených výsledků v matematice byly pro české žáky vypočteny předpokládané výsled-ky v oblasti řešení problémů. Pro jednotlivé druhy škol pak byl porovnán průměrný předpokládaný výsle-dek jejich žáků se skutečně dosaženým výsledkem. Žáci základních škol dosáhli v průměru lepšího výsledku v oblasti řešení problémů, než se předpokládalo. Skutečné výsledky žáků ostatních druhů škol se od před-pokládaných výsledků statisticky významně nelišily. Příslušné rozdíly jsou vyneseny v grafu na obrázku 4.4 s tím, že jsou v rámci jednotlivých druhů škol prezentovány pro 5., 10., 25., 50., 75., 90. a 95. percentil.3 V grafu lze vidět, že s výjimkou 5 % nejslabších žáků jsou výsledky všech skupin žáků základních škol lepší, než bychom očekávali na základě jejich výsledků v matematice. To platí i pro tři čtvrtiny žáků středních od-borných škol bez maturity. U gymnazistů je v grafu zřejmý velký záporný rozdíl mezi skutečnou a předpoklá-danou hodnotou většiny percentilů s tím, že u víceletých gymnázií je hodnota rozdílu nejvyšší u 25. percentilu a u čtyřletých gymnázií u 75. percentilu.Obrázek 4.4 Rozdíl předpokládaných a skutečných hodnot vybraných percentilů v různých druzích škol (PISA 2012 – Řešení problémů)-25 -20 -15 -10 -5 0 5 10 15 20 5.10.25.50.75.90.95.Rozdíl hodnot Percentil ZŠGv G4 SŠ mat SŠ nemat 3 Percentil je hodnota na škále, které nedosáhlo určité procento testovaných žáků (např. 75. percentil je hodnota výsledku, které ne-dosáhlo 75 % žáků s tím, že 25 % žáků má výsledek lepší).