19 Obrázek 4.1 Zastoupení českých chlapců a dívek na definovaných úrovních v testovaných oblastech (PISA 2012 – Řešení problémů)0 %20 %40 %60 %80 %100 %Chlapci Dívky Chlapci Dívky Chlapci Dívky Chlapci Dívky Řešení problémůMatematika Čtení Přírodní vědy Pod úrovní 2 Úroveň 2 Úroveň 3 Úroveň 4 Úroveň 5 a 6 V tabulce na obrázku 4.2 jsou uvedeny průměrné výsledky žáků z jednotlivých druhů škol. Žáci základních škol dosáhli ve srovnání s ostatními testovanými oblastmi nejlepších výsledků v oblasti řešení problémů a pří-rodovědné gramotnosti, žáci gymnázií a středních odborných škol s maturitou měli výsledky ve všech oblas-tech s výjimkou čtenářské gramotnosti poměrně vyrovnané. Nejlepší výsledky v oblasti řešení problémů měli žáci víceletých gymnázií.Obrázek 4.2 Průměrné výsledky žáků v jednotlivých druzích škol (PISA 2012 – Řešení problémů)Průměrný výsledek Řešení problémůMatematická gramotnost Čtenářská gramotnost Přírodovědná gramotnost Základní školy 494 476 470 490 Víceletá gymnázia 600 602 593 601 Čtyřletá gymnázia 578 585 568 583 SOŠ a SOU s maturitou 520 514 506 519 SOŠ a SOU bez maturity 435 425 424 444 Speciální školy 323 310 346 331 Česká republika 509 499 493 508 V předchozí kapitole jsme se věnovali vzájemné korelaci průměrných výsledků žáků šesti středoevropských zemí v různých testovaných oblastech. Obdobnou analýzu lze provést pro výsledky žáků různých druhů škol v České republice. Opět se vychází z předpokladu, že žáci dosahující výborných výsledků v jedné z oblastí jsou dobří také v ostatních oblastech a žáci dosahující špatných výsledků v jedné z oblastí jsou špatní i v ostat-ních oblastech. Nulová hodnota korelačního koeficientu vyjadřuje, že spolu dvě sledované oblasti nesouvisejí, naopak hodnota rovná jedné vyjadřuje velmi silnou vazbu. Výsledky českých žáků spolu v průměru nejvíce korelují v oblasti matematické a přírodovědné gramotnosti, nejméně v oblasti čtenářské gramotnosti a řešení problémů. Na víceletých a čtyřletých gymnáziích však matematická gramotnost nejsilněji koreluje se schop-ností žáků řešit problémy, zatímco na speciálních školách je nejslabší ze všech síla vazby mezi matematickou a přírodovědnou gramotností. U žáků speciálních škol naopak výsledky ve všech oblastech funkční gramot-nosti nejsilněji souvisejí s jejich schopností řešit problémy. Hodnoty vazeb dvojic sledovaných oblastí jsou pro různé druhy škol uvedené na obrázku 4.3.