18 Obrázek 3.4 Rozložení chlapců a dívek podle úrovní gramotnosti v ČR a v sousedních zemích – porovnání jednotlivých testovaných oblastí (PISA 2012 – Řešení problémů)ZeměOblast testování Podíl žáků na definované úrovni gramotnosti (%)Chlapci Dívky Pod úrovní 2 Úroveň 2 Úroveň 3 Úroveň 4 Úroveň 5 a 6 Pod úrovní 2 Úroveň 2 Úroveň 3 Úroveň 4 Úroveň 5 a 6 Česká republika Řešení problémů17,8 19,7 26,3 22,8 13,4 19,1 21,8 28,2 20,6 10,3 Matematika 19,3 20,6 24,6 21,1 14,4 22,7 22,9 25,0 18,1 11,3 Čtení 22,8 28,4 29,9 15,3 3,7 10,6 24,4 32,8 23,6 8,5 Přírodní vědy 14,6 23,3 31,2 22,9 8,0 12,9 26,2 32,1 21,5 7,3 Slovensko Řešení problémů24,3 23,2 23,7 18,1 10,7 28,1 25,5 27,7 14,1 4,7 Matematika 27,6 22,3 21,1 15,4 13,6 27,3 24,0 23,2 17,4 8,1 Čtení 35,4 26,2 23,1 12,2 3,2 20,4 23,6 30,8 19,5 5,7 Přírodní vědy 26,8 26,9 24,7 15,3 6,3 26,9 27,2 27,9 14,8 3,3 Rakousko Řešení problémů17,5 20,6 25,8 22,9 13,2 19,3 23,1 28,0 20,9 8,7 Matematika 16,1 20,3 23,4 22,2 18,0 21,2 23,5 24,9 19,8 10,6 Čtení 26,2 25,1 27,8 17,1 3,7 12,8 23,4 31,4 25,1 7,3 Přírodní vědy 16,2 23,2 28,1 22,8 9,7 15,4 25,5 32,2 21,0 6,0 Německo Řešení problémů20,0 18,7 24,2 22,2 14,9 18,5 21,9 27,2 21,9 10,6 Matematika 16,8 18,0 23,3 22,0 19,9 18,7 20,9 24,2 21,3 14,9 Čtení 20,1 25,6 29,2 19,9 5,2 8,7 18,5 30,6 29,4 12,8 Přírodní vědy 12,9 20,2 28,6 25,5 12,9 11,5 20,9 29,3 26,9 11,4 Polsko Řešení problémů27,3 23,4 24,2 16,9 8,2 24,2 28,0 27,7 14,4 5,7 Matematika 15,0 21,4 24,2 21,2 18,1 13,8 22,7 26,6 21,4 15,4 Čtení 16,2 25,5 30,5 20,6 7,2 5,2 17,5 33,4 31,2 12,7 Přírodní vědy 10,2 22,5 32,1 23,8 11,5 7,9 22,6 34,2 25,1 10,2 Maďarsko Řešení problémů35,5 22,0 21,5 13,9 7,0 34,5 25,7 23,3 12,3 4,2 Matematika 27,6 24,4 21,7 15,1 11,2 28,5 26,1 24,1 13,8 7,4 Čtení 26,9 26,4 26,9 16,1 3,8 13,0 22,4 32,8 24,3 7,4 Přírodní vědy 18,8 25,5 29,7 18,9 7,1 17,4 27,3 32,0 18,5 4,8 4 Výsledky žáků v České republice Datové soubory získané v šetření PISA obsahují množství dobře využitelných informací při analýzách v rám-ci jednotlivých zemí. V této kapitole se zaměříme na rozdíly mezi českými chlapci a dívkami, mezi jednotlivý-mi druhy škol a mezi kraji České republiky.Na obrázku 4.1 je znázorněno zastoupení českých chlapců a dívek, kteří dosáhli různých úrovní ve sledova-ných funkčních gramotnostech a různých úrovní schopnosti řešit problémy.Druhé úrovně schopnosti řešit problémy nedosáhlo 17,8 % chlapců a 19,1 % dívek, rozdíl v zastoupení obou pohlaví je tedy pouhých 1,3 %. Z ostatních oblastí je podobně vyrovnané zastoupení chlapců a dívek nedo-sahujících druhé základní úrovně pouze v přírodních vědách, kde chlapců je o 1,7 % více než dívek. Největší rozdíl v zastoupení slabých žáků v neprospěch chlapců nastal v oblasti čtenářské gramotnosti, kde druhé úrov-ně nedosáhlo 22,8 % chlapců a 10,3 % dívek. Nejvyšších úrovní schopnosti řešení problémů dosáhlo 13,4 % chlapců a 10,3 % dívek, což je podobné jako v matematice (14,4 % a 11,3 %).