17 Obrázek 3.3 Výsledky žáků zemí EU ve všech oblastech (PISA 2012 – Řešení problémů)400 420 440 460 480 500 520 540 Finsko Velká Británie Francie Nizozemsko Itálie Česká republika Německo Belgie Rakousko Irsko Dánsko Portugalsko Švédsko Slovensko Polsko Španělsko Slovinsko Chorvatsko Maďarsko Kypr Bulharsko Průměrný výsledek Řešení problémůMatematická gramotnost Přírodovědná gramotnost Čtenářská gramotnost Poznámka: Země jsou řazeny sestupně podle průměrného výsledku v řešení problémů.V tabulce na obrázku 3.4 lze porovnat zastoupení chlapců a dívek šesti středoevropských zemí, kteří dosáhli ve třech sledovaných oblastech funkční gramotnosti různých gramotnostních úrovní a různých úrovní schop-nosti řešit problémy. Zatímco podíl chlapců i dívek pod druhou úrovní schopnosti řešit problémy nepřesáhl v České republice, v Rakousku a v Německu 20 %, v Maďarsku je vyšší než jedna třetina. Přibližně stejný po-díl byl ještě zaznamenán ve čtenářské gramotnosti u chlapců ze Slovenska. Všechny uvedené země mají vyšší zastoupení chlapců než dívek na páté a šesté úrovni schopnosti řešit problémy a matematické gramotnosti, a naopak na dvou nejvyšších úrovních ve čtenářské gramotnosti je ve všech šesti zemích větší podíl dívek než chlapců.