16 koeficientu vyjadřuje, že dvě sledované oblasti spolu nesouvisejí, naopak hodnota rovná jedné vyjadřuje velmi silné ovlivnění. Pro Českou republiku a další středoevropské země jsou hodnoty vazeb jednotlivých sledova-ných oblastí uvedené spolu s průměrnými hodnotami pro země OECD na obrázku 3.2.Obrázek 3.2 Vzájemné vazby oblastí v České republice a v okolních zemích (PISA 2012 – Řešení problémů)Matematická Matematická Přírodovědná Matematická Přírodovědná Čtenářská Přírodovědná Řešení problémůČtenářská Čtenářská Řešení problémůŘešení problémůMatematická Přírodovědná Matematická Matematická Přírodovědná Čtenářská Přírodovědná Čtenářská Řešení problémůČtenářská Řešení problémůŘešení problémůMatematická Přírodovědná Matematická Matematická Přírodovědná Čtenářská Přírodovědná Čtenářská Čtenářská Řešení problémůŘešení problémůŘešení problémůMatematická Přírodovědná Matematická Matematická Přírodovědná Čtenářská Přírodovědná Čtenářská Čtenářská Řešení problémůŘešení problémůŘešení problémůMatematická Přírodovědná Matematická Matematická Přírodovědná Čtenářská Přírodovědná Čtenářská Čtenářská Řešení problémůŘešení problémůŘešení problémůMatematická Přírodovědná Matematická Matematická Přírodovědná Čtenářská Přírodovědná Čtenářská Čtenářská Řešení problémůŘešení problémůŘešení problémůMatematická Přírodovědná Matematická Matematická Přírodovědná Čtenářská Přírodovědná Čtenářská Čtenářská Řešení problémůŘešení problémůŘešení problémůNízká vazba oblastí Vysoká vazba oblastí Nízká vazba oblastí Vysoká vazba oblastí Nízká vazba oblastí Vysoká vazba oblastí Průměr OECD Německo Polsko Maďarsko Česká republika Slovenská republika Rakousko Nízká vazba oblastí Vysoká vazba oblastí Nízká vazba oblastí Vysoká vazba oblastí Nízká vazba oblastí Vysoká vazba oblastí Nízká vazba oblastí Vysoká vazba oblastí Ukazuje se, že nejvíce spolu korelují výsledky žáků v matematické a v přírodovědné gramotnosti, naopak nejnižší míru provázanosti vykazuje čtenářská gramotnost a schopnost žáka řešit problémy. Řešení problémů je nejvíce provázáno s matematickou gramotností (pouze v Polsku je hodnota vazby s dalšími dvěma oblastmi přibližně stejná). V České republice je na rozdíl od ostatních vyjmenovaných zemí síla vazby mezi matematic-kou gramotností a schopností řešit problémy vyšší, stejně jako ve sledovaném průměru zemí OECD (v ČR je její hodnota dokonce stejná jako mezi matematickou a přírodovědnou gramotností). Na obrázku 3.3 jsou znázorněny průměrné výsledky žáků zemí EU ve čtyřech testovaných oblastech; země jsou seřazené sestupně podle výsledků v oblasti řešení problémů. V grafu je vidět určitá nezávislost a samo-statnost schopnosti řešit problémy a ostatních oblastí. Lze sice pozorovat skupinu zemí (například Belgie, Dánsko, Portugalsko, Kypr), v nichž jsou hodnoty výsledků žáků ve všech oblastech podobné, avšak jsou země, ve kterých jsou výsledky řešení problémů od ostatních oblastí velmi odlišné. Výrazně lepších výsledků v řeše-ní problémů než v ostatních oblastech dosáhli žáci v Itálii, naopak tomu bylo například v Polsku, Maďarsku a Bulharsku.