15 3 Vztah výsledků žáků v oblasti řešení problémů s výsledky v základních gramotnostech V projektu PISA je měření funkčních gramotností žáků ve sledovaných oblastech založeno na hodnocení přesně vymezených schopností a znalostí. Schopnost žáků řešit problémy není považována za gramotnost, proto se úroveň zjišťuje zejména prostřednictvím používaných kognitivních dovedností. Je nutno ale zdů-raznit, že dovednosti využívané při řešení problémů jsou také rozvíjeny i hodnoceny v matematice, ve čte-ní a v přírodních vědách. Úspěšnost žáků v oblasti řešení problémů proto pozitivně koreluje s úspěšnostmi v ostatních testovaných oblastech. V této kapitole je věnována pozornost vzájemnému vztahu mezi výsledky žáků v různých oblastech sledovaných v rámci šetření PISA.Na obrázku 3.1 je znázorněn relativní výsledek žáků jednotlivých zemí v oblasti řešení problémů, který je určen na základě srovnání skutečného výsledku žáků dané země s předpokládaným výsledkem stanoveným pomocí regresního modelu z výsledků žáků ve třech základních gramotnostech. V České republice se skutečný výsledek žáků od předpokládaného nijak významně neliší, naopak ve 24 zemích je výsledek v oblasti řešení problémů statisticky významně horší, než by se předpokládalo na základě výsledků v matematické, ve čtenář-ské a v přírodovědné gramotnosti (největší rozdíl byl zaznamenán v Bulharsku a v Šanghaji).Číselný údaj uvedený v závorce za názvem země vyjadřuje v procentech, jaký podíl dovedností užívaných při řešení problémů se zároveň uplatňuje ve třech základních testovaných oblastech. V České republice je tento podíl (79 %) největší ze všech zúčastněných zemí a o 11 % převyšuje průměr zemí OECD. Přitom 70,6 % sle-dovaných dovedností je u českých žáků spojeno s více než jednou testovanou oblastí, naopak jen 21 % se jich uplatňuje pouze při řešení problémů. Obrázek 3.1 Relativní výsledky zúčastněných zemí (PISA 2012 – Řešení problémů)-60 -50 -40 -30 -20 -10 0 10 20 Korejská republika (66)Japonsko (58)Srbsko (70)USA (75)Itálie (58)Velká Británie (74)Macao (Čína) (65)Brazílie (69)Austrálie (71)Francie (70)Singapur (70)Norsko (64)Chile (66)Česká republika (79)Kanada (61)Švédsko (66)Portugalsko (65)Ruská federace (56)Slovensko (74)Rakousko (66)Kolumbie (55)Finsko (71)Tchaj-wan (Čína) (76)Belgie (67)Dánsko (60)Kypr (65)Německo (71)Malajsie (70)Turecko (71)Estonsko (72)Nizozemsko (75)Hongkong (Čína) (59)Irsko (66)Španělsko (57)Chorvatsko (73)Černá Hora (66)Uruguay (65)Izrael (75)Slovinsko (69)Maďarsko (71)Spojené Arabské Emiráty (67)Polsko (62)Šanghaj (Čína) (71)Bulharsko (68)Bodový rozdíl mezi skutečným a očekávaným výsledkem Rozdíl je statisticky významný Výsledek v oblasti řešení problémů je lepší nežvýsledek v matematice, čtení a přírodních vědách Výsledek v oblasti řešení problémů je horší nežvýsledek v matematice, čtení a přírodních vědách Vzájemná vazba oblastí je určena korelací mezi výsledky žáků ve sledovaných oblastech. Vychází se z před-pokladu, že žáci dosahující výborných výsledků v jedné z oblastí jsou dobří také v ostatních oblastech a žáci dosahující špatných výsledků v jedné z oblastí jsou špatní i v ostatních oblastech. Nulová hodnota korelačního