14 jímavý je rozdíl ve výsledcích žáků obou pohlaví na Slovensku, neboť je ze všech zemí EU na škále výsledků nejvyšší ve prospěch chlapců dosažením hodnoty 22 bodů, což odpovídá jedné třetině rozdílu mezi dvěma úrovněmi schopnosti řešit problémy. Dvou nejvyšších úrovní schopnosti řešit problémy přitom dosáhlo o 6 % méně slovenských dívek než chlapců. Problémové úlohy řeší lépe dívky než chlapci pouze ve třech zemích EU.Obrázek 2.3 Rozdíly ve výsledcích chlapců a dívek v zemích EU (PISA 2012 – Řešení problémů)-20 -10 0 10 20 30 Bulharsko Kypr Finsko Slovinsko Švédsko Polsko Španělsko Maďarsko Francie Estonsko Nizozemsko Irsko Velká Británie Německo Česká republika Belgie Dánsko Rakousko Chorvatsko Portugalsko Itálie Slovensko Rozdíl chlapci -dívky Chlapci mají lepší výsledek Dívky mají lepší výsledek 0 10 20 30 40 50 60 %dívky chlapci Pod úrovní 2 0 10 20 %dívky chlapci Úroveň 5 a 6 Poznámka: Země jsou řazeny sestupně podle rozdílu mezi výsledky chlapců a dívek. Tmavě vyznačené rozdíly jsou statisticky významné.Rozdíly ve výsledcích žáků různých vzdělávacích systémů můžeme posuzovat také podle toho, jakou část z nich představují rozdíly zjištěné v rámci jednotlivých škol a rozdíly zjištěné v průměru mezi školami. Rozdíly mezi školami mohou záviset na způsobu výběru žáků, na různém přístupu ke vzdělávání žáků nebo na vlivu okolní komunity. Rozdíly uvnitř škol vypovídají spíše o složení žáků a jejich případném rozřazování ve škole, o jejich rodinném zázemí.Čím je nižší podíl celkového rozdílu ve výsledcích žáků vysvětlujících rozdíly mezi školami, tím je vzdělávací systém spravedlivější a podporuje inkluzi znevýhodněných žáků. Pokud vezmeme za základ (100 %) celkový rozdíl ve výsledcích žáků zemí OECD, průměrný rozdíl mezi školami zemí OECD vysvětluje 38,3 % jeho hod-noty. Rozdíly mezi školami v České republice však odpovídají 47,1 % tohoto základu, což je desátá nejvyšší hodnota. To opět potvrzuje značnou selektivnost a malou spravedlivost českého vzdělávacího systému.