13 základní úrovně. Právě ti tvoří z hlediska jejich budoucího pracovního uplatnění nejrizikovější skupinu ob-čanů. Země jsou v grafu seřazeny sestupně podle procentuálního zastoupení svých žáků na dvou nejvyšších úrovních a pořadí zemí se přitom shoduje s jejich řazením podle průměrného výsledku žáků. Výjimku tvoří Belgie a Izrael, které mají vyšší zastoupení vynikajících žáků než země s podobným průměrným výsledkem.Ve většině zemí dosahuje převážná část žáků s nejlepšími schopnostmi v řešení problémů také nejvyšších úrovní gramotnosti v jiných testovaných oblastech, nejčastěji v matematice, což v zemích OECD představuje v průměru 64 % žáků. Nejvyšší podíl žáků excelujících kromě řešení problémů minimálně v jedné další oblasti je v asijských zemích, a to v Singapuru čtvrtina a v Koreji pětina žáků. V České republice je těchto žáků 9 %, což je srovnatelné s průměrem zemí OECD (8 %).Obrázek 2.2 Zastoupení žáků na nejnižších a nejvyšších úrovních (PISA 2012 – Řešení problémů)0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %Úroveň 5 Úroveň 6 65 %60 %55 % 50 %45 %40 %35 %30 %25 %20 %15 %10 %5 %0 %Černá Hora Malajsie Kolumbie Uruguay Bulharsko Brazílie Chile Turecko Spojené Arabské Emiráty Kypr Chorvatsko Srbsko Maďarsko Slovinsko Polsko Ruská federace Portugalsko Španělsko Slovensko Dánsko Švédsko Izrael Irsko Itálie Rakousko USA Estonsko Česká republika Francie Německo Norsko Nizozemsko Velká Británie Belgie Finsko Macao (Čína)Austrálie Kanada Šanghaj (Čína)Tchaj-wan (Čína)Hongkong (Čína)Japonsko Korejská republika Singapur Pod úrovní 1 Úroveň 1 Poznámka: Země jsou řazeny sestupně podle podílu žáků na úrovních 5 a 6.Na obrázku 2.3 jsou znázorněny rozdíly ve výsledcích chlapců a dívek v evropských zemích v testu z oblasti řešení problémů. Chlapci v České republice sice mají poněkud lepší průměrný výsledek než dívky (o 8 bodů), tento rozdíl se ale neprokázal jako statisticky významný, zato na dvou nejvyšších úrovních schopnosti řešit problémy je dívek o 3,1 % méně než chlapců, přičemž druhé základní úrovně jich nedosáhlo o 1,3 % více. Za-