12 pětiny. V České republice se na dvou nejvyšších úrovních nachází 11,9 % žáků, což je srovnatelné s průměrem OECD (11,4 %). Nejmenší zastoupení slabých žáků pod druhou úrovní je v Macau (7,5 %) a v Singapuru (8 %), ale musíme mít na paměti, že Macao, Singapur, Šanghaj, Hongkong a Tchaj-wan jsou městské státy či ekono-mické celky se specifickou skladbou obyvatel. V České republice se pod druhou úrovní nachází 18,4 % žáků, což je o 3 % méně, než je průměr zemí OECD. Obrázek 2.1 Rozdělení žáků zúčastněných zemí podle úrovní schopnosti (PISA 2012 – Řešení problémů) 80 %60 %40 %20 %0 %20 %40 %60 %80 %100 %Korejská republika Japonsko Macao (Čína)Singapur Hongkong (Čína)Šanghaj (Čína)Tchaj-wan (Čína)Finsko Kanada Estonsko Austrálie Velká Británie Itálie Francie USA Česká republika Rakousko Nizozemsko Německo Irsko Dánsko Portugalsko Belgie Norsko Ruská federace Švédsko Polsko Slovensko Španělsko Slovinsko Srbsko Chorvatsko Maďarsko Turecko Chile Izrael Kypr Brazílie Malajsie Spojené Arabské Emiráty Bulharsko Černá Hora Uruguay Kolumbie Úroveň 1 Pod úrovní 1 Úroveň 2 Úroveň 3 Úroveň 4 Úroveň 5 Úroveň 6 Poznámka: Země jsou řazeny podle celkového zastoupení žáků na úrovních 2-6.Žáci, mající největší vyhlídky uspět ve světě plném stále složitějších přístrojů a počítačových technologií, jsou umístěni na dvou nejvyšších úrovních schopnosti řešit problémy. Jedná se o žáky, jejichž výsledek v testu byl vyšší než 618 bodů. Ti z nich, kteří se současně ocitli mezi nejlepšími žáky v některé z dalších testovaných oblastí, tvoří v každé zemi skupinu vynikajících žáků, jež mohou být v budoucnu pro společnost velkým pří-nosem.V grafu na obrázku 2.2 je znázorněno zastoupení nejlepších žáků na páté a šesté úrovni pro všechny zú-častněné země spolu se zastoupením nejslabších žáků, kteří v oblasti řešení problémů nedosáhli ani druhé