10 Obrázek 1.2 Rozložení testových otázek podle jejich charakteristik (PISA 2012 – Řešení problémů)Postup řešení problému Povaha problémové situace Zkoumání a porozumění (10 úloh)Znázorňování a formulování (9 úloh)Plánování a provádění (16 úloh)Sledování a posuzování (7 úloh)Statická (15 úloh)5 2 6 2 Interaktivní (27 úloh)5 7 10 5 1.5 Specifické vlastnosti elektronického testu Největší výhodou počítačového testování je možnost získat a analyzovat údaje o používaných postupech a strategiích žáků, jež doplní informace o jejich způsobech řešení. Vhodně položené otázky umožní získat data o typu, frekvenci, době trvání a sledu činností, které žáci provádějí při řešení úloh.Při tvorbě úloh se dbalo na to, aby měření schopnosti řešit problémy bylo jen minimálně ovlivněno nároky na zběhlost v používání informačních a komunikačních technologií. K vyplnění testu plně postačují základní dovednosti práce s počítačem, například používání klávesnice, myši nebo touchpadu, zaškrtávání výběrových tlačítek kliknutím, přesouvání pomocí myši, rolování, používání rozbalovacích menu a hypertextových odka-zů. Testové úlohy i jednotlivé otázky v rámci úloh byly zadávány v daném pořadí, takže se žák nemohl, pokud už přešel k následující otázce nebo úloze, k předchozí vrátit. Mohl se však rozhodnout, zda chce skutečně přejít dál, nebo ne.Všechny otázky měly vizuální testové rozhraní stejného vzhledu s totožnou strukturou uspořádání obsahu-jící úvodní text s grafickým zobrazením, otázku a informace o průběhu testování. 1.6 Charakteristiky a obtížnost úloh Každá otázka se zaměřovala pouze na jeden ze sledovaných postupů řešení problémů. V některých otázkách stačilo pouze identifikovat problém, v jiných měli žáci za úkol popsat postup řešení, další úlohu museli skuteč-ně vyřešit, jinde bylo nabídnuto několik řešení a žáci je měli posoudit a rozhodnout, které z nich je v daném případě nejvhodnější. Zadávání otázek, které se soustředí pouze na jeden typ kognitivních dovedností, umož-ňuje zjistit, co je pro žáky při řešení problémů nejobtížnější.1.7 Formáty odpovědí a jejich vyhodnocování Přibližně v jedné třetině testových otázek žáci vybírali odpověď z několika nabízených možností buď klik-nutím na příslušnou možnost, nebo označením zvolené odpovědi v rozbalovacím menu. K otázkám tohoto typu› ›patří:prosté otázky s výběrem pouze jedné správné odpovědi;››složené otázky s výběrem odpovědi, v níž je třeba provést dvě nebo tři nezávislé volby jedné odpovědi z ně-kolika možností;››varianty výše uvedených typů otázek, například otázky, v nichž se vybírá více než jedna správná odpověď ze seznamu nebo z několika rozbalovacích menu.Všechny tyto otázky byly vyhodnocovány automaticky.Více než polovina otázek vyžadovala tvorbu krátké odpovědi, která byla rovněž vyhodnocována automa-ticky. V takových odpovědích měli žáci například napsat číslo, přetáhnout myší určité objekty, nakreslit čáru mezi body nebo označit vybranou část obrázku.V ostatních otázkách byla vyžadována slovní odpověď zapsaná do textového pole, která musela být posuzo-vána hodnotiteli. Otevřené otázky byly použity především v situacích, kdy měl žák svůj postup vysvětlit nebo zdůvodnit, proč zvolil určitou odpověď. V některých otázkách se do bodového hodnocení žákova výkonu promítlo kromě výsledného řešení i provádění určitých činností, které prokazují schopnost řešit problémy (například použití různých strategií zkoumání).