7 1 Schopnost řešit problémy v šetření PISA 2012 Teoretický základ šetření PISA 2012 pro hodnocení individuální schopnosti řešit problémy je podrobně po-psán v Koncepčním rámci pro zjišťování schopnosti řešit problémy.1 Za problémy jsou v projektu PISA považovány situace, u kterých není na první pohled zřejmé jejich řešení a které vyžadují aktivní přemýšlení, činnost a učení se. Podoba problémové situace je znázorněna na obrázku 1.1. Výchozí stav tvoří počáteční znalosti o problému. Úkony jsou přípustné činnosti, které lze provádět za účelem dosažení požadovaného cílového stavu (výsledku) s využitím dostupných nástrojů. Na cestě k cíli stojí překážky, které je třeba překonat (např. nedostatek znalostí nebo bezprostředně zřejmých strategií). Překoná-vání překážek může zahrnovat nejen kognitivní, ale i motivační a emocionální hlediska.Obrázek 1.1 Problémová situace (PISA 2012 - Řešení problémů)CÍL PŘEKÁŽKY ÚKONY A NÁSTROJE VÝCHOZÍ STAV Schopnost řešit problémy je v šetření PISA 2012 definována takto: Schopnost řešit problémy představuje to, že jednotlivec využívá své kognitivní dovednosti k porozumění problé-mové situaci a k jejímu vyřešení v případě, že způsob řešení není bezprostředně zřejmý. Její součástí je i ochota jednotlivce zabývat se takovými situacemi, aby mohl jako konstruktivní a přemýšlivý občan rozvinout vlastní potenciál.Koncepční rámec dále podrobněji vysvětluje jednotlivé části definice a způsob, jímž je oblast řešení problé-mů uspořádána, protože to určuje podobu testu a v konečném důsledku i získané informace o výkonech žáků.Klíčovými prvky, které byly brány v úvahu při vytváření úloh tak, aby pokryly ››celou sledovanou oblast, jsou:kontext problému – zda se problém týká technického přístroje nebo ne a zda vzniká v osobním životě žáků nebo v jejich sociálním okolí;››povaha problémové situace – zda je interaktivní nebo statická;››postupy – kognitivní dovednosti uplatňované při řešení problému.1.1 Kontext problému Do jaké míry je jedinec seznámen s kontextem problému, má vliv na to, jak pro něj bude obtížné problém vyřešit. Pro účely šetření PISA 2012 byly vybrány dva aspekty rozlišení testových úloh: prostředí (technické nebo netechnické) a zaměření (osobní nebo sociální). Tyto kontexty byly vybrány ve snaze zaručit, aby byly úlohy pro patnáctileté žáky maximálně autentické a zajímavé.Základem úloh zasazených do technického prostředí je ovládání nějakého technického přístroje například mobilního telefonu, dálkového ovladače nebo automatu na prodej jízdenek. Předchozí znalosti o fungování těchto přístrojů nejsou vyžadovány, naopak je většinou nutné, aby žáci přístroje nejprve prozkoumali a pocho-pili jejich ovládání, nebo je dokázali opravit.1 http://www.csicr.cz/getattachment/534d7fa9-2360-43f2-84aa-fccea100ffdc