79 Otázka 15.4 VĚT RNÁ ENERGIE Jaká je nejvyšší rychlost, kterou se pohybují konce lopatek vrtule větrné elektrárny? Napiš postup výpočtu a výsledek uveď v kilometrech za hodinu (km/h). Využij informace o typu E-82 ze zadání úlohy.Nejvyšší rychlost: ..........km/h ZÁMĚR OTÁZKY 15.4 Popis: Použít vícekrokové modelování k vyřešení úlohy z kinetiky Tematický okruh: Změna a vztahy Kontext: Vědecký Postup: Používání matematických pojmů, faktů, postupů a uvažování Úspěšnost (%)Celkem Česká republika (2012)7,23 Průměr zemí OECD (2012)7,43 HODNOCENÍ OTÁZKY 15.4 Úplná odpověďKód 2: Správný výsledek je odvozen pomocí správného, úplného a srozumitelného postupu. Výsledek musí být uveden v km/h. Náčrtek ani samostatná věta jako odpověď není povinná. • Maximální rychlost otáčení je 20 otáček za minutu; vzdálenost uražená za jednu otáčku je 2 ∙ π ∙ 40 m ≈ 250 m, tj. 20 ∙ 250 m/min ≈ 5000 m/min ≈ 83 m/s ≈ 300 km/h.Částečná odpověďKód 1: Správný výsledek je odvozen ze správného, úplného a srozumitelného postupu. Výsledek ale není uveden v km/h. Náčrtek ani samostatná věta s odpovědí není povinná. • Maximální rychlost otáčení je 20 otáček za minutu; vzdálenost uražená za jednu otáčku je 2 ∙ π ∙ 40 m ≈ 250 m, tj. 20 ∙ 250 m/min ≈ 5000 m/min ≈ 83 m/s.Nevyhovující odpověďKód 0: J iné odpovědi Kód 9: Nezodpovězeno Odpovědi českých žákůKód odpovědi 0 1 2 9 Četnost (%) 2012 44,58 2,62 5,92 46,88 Komplexní úloha na výpočet obvodové rychlosti, která předpokládá využití znalostí žáků z oblasti fyziky (rychlost pohybu je délka dráhy pohybu za jednotku času). Úloha měla velmi malé procento úspěšnosti řešení – bodového skóre (1 nebo 2 body) získalo méně než 10 % testovaných žáků. To pravděpodobně souvisí s tím, že na základní škole se žáci ve fyzice nesetkávají s otáčivým pohybem, ale pouze s rovnoměrným přímočarým pohybem.