65 HODNOCENÍ OTÁZKY 10.1 Úplná odpověďKód 2: 4,5 [m nebo metrů – jednotky nemusí být uvedeny.]Částečná odpověďKód 1: O dpovědi, které obsahují částečně správný postup (např. použití Pythagorovy věty nebo použití měřítka), ale v nichž se objevují početní chyby nebo nesprávné použití měřítka. • 9 [Žák nevzal v úvahu měřítko.] • 2,5 m (nebo 5 jednotek) [Žák vypočítal délku přepony podle Pythagorovy věty, což je 5 jednotek (2,5 metrů), ale nepřičetl k ní délku lišty na dvou kratších stranách.] Nevyhovující odpověďKód 0: J iné odpovědi Kód 9: Nezodpovězeno Odpovědi českých žákůKód odpovědi 0 1 2 9 Četnost (%) 2012 47,35 8,26 16,04 28,35 Úloha z oblasti výpočetní geometrie testuje schopnost číst údaje z plánku s měřítkem a aplikovat Pythagorovu větu v reálné situaci. Úloha měla velmi malé procento úspěšnosti řešení.Otázka 10.2 CUKRÁRNA V cukrárně nechá Markéta také udělat novou podlahu. Jaký je obsah podlahy v cukrárně, když nezapočteš přípravnu a pult? Napiš postup výpočtu. ZÁMĚR OTÁZKY 10.2 Popis: Vypočítat obsah mnohoúhelníku Tematický okruh: Prostor a tvar Kontext: Pracovní Postup: Používání matematických pojmů, faktů, postupů a uvažování Úspěšnost (%)Celkem Česká republika (2012)17,25 Průměr zemí OECD (2012)17,42 HODNOCENÍ OTÁZKY 10.2 Úplná odpověďKód 2: 31,5 [Jednotky nemusí být uvedeny.]Částečná odpověďKód 1: 126 [Žák vypočítal obsah správně, ale nevzal v úvahu měřítko, proto výsledek neodpovídá reálné situaci.] • 7,5 . 5 (= 37,5) – 3 . 2,5 (= 7,5) – 1/2 . 2 . 1,5 (= 1,5) = 28,5 m2. [Při rozdělení celkové podlahy na části žák obsah trojúhelníkové části odečetl namísto toho, aby jej přičetl.]Nevyhovující odpověďKód 0: J iné odpovědi Kód 9: Nezodpovězeno