28 Otázka 8.2 VÝŠKA Zakroužkuj buď „Pravdivé“, nebo „Nepravdivé“ u každého z následujících tvrzení.Tvrzení Pravdivé / Nepravdivé Je-li ve třídě děvče vysoké 132 cm, musí tam být i děvče vysoké 128 cm.Pravdivé / Nepravdivé Většina děvčat musí měřit 130 cm.Pravdivé / Nepravdivé Seřadíme-li všechna děvčata podle velikosti od nejmenší po největší, prostřední musí měřit 130 cm.Pravdivé / Nepravdivé Polovina děvčat ve třídě musí měřit do130 cm a polovina děvčat musí měřit nad 130 cm.Pravdivé / Nepravdivé ZÁMĚR OTÁZKY 8.2 Popis: Posoudit pravdivost výroků souvisejících s aritmetickým průměrem Tematický okruh: Neurčitost Kontext: Vzdělávací Postup: Interpretování, aplikace a hodnocení matematických výsledkůÚspěšnost (%)Celkem Dívky Chlapci Česká republika (2003)25,43 19,97 30,41 Česká republika (2006)22,41 17,38 26,34 Průměr zemí OECD (2003)17,85 14,03 21,58 Průměr zemí OECD (2006)16,45 12,70 20,08 Úplná odpověďKód 1: Nepravdivé, Nepravdivé, Nepravdivé, Nepravdivé Nevyhovující odpověďKód 0: J iná odpověďKód 9: Nezodpovězeno Odpovědi českých žákůKód odpovědi 0 1 9 Četnost (%) 2003 73,23 25,43 1,34 Četnost (%) 2006 76,03 22,41 1,56 Úloha na základě určování pravdivostní hodnoty čtyř tvrzení zjišťuje, zda žáci správně chápou a interpretují pojem aritmetický průměr. Hodnocení úlohy sledovalo, zda žáci správně vyhodnotili všechna čtyři tvrzení. Neumožňuje zjistit, kolik žáků vyhodnotilo správně pravdivostní hodnotu jednotlivých tvrzení a které tvrzení činilo žákům největší problémy. Všechna 4 tvrzení vyhodnotila správně asi čtvrtina českých žáků, další téměř jedna třetina jich vyhodnotila správně právě 3 tvrzení. V řešení úlohy byli chlapci úspěšnější než děvčata.