Výsledky žáků v České republice Na obrázku 5.10 jsou zobrazeny průměrné výsledky žáků a index ESCS jednotlivých krajů. Rozdíly v průměrném socioekonomickém zázemí krajů vysvětlují 26 % rozdílů ve výsledcích krajů, což je podstatně méně než v roce 2003, kdy vysvětlovaly 66 % těchto rozdílů. Kraje, které se nacházejí pod proloženou přímkou, mají výsledky horší, než by odpovídaly průměrné hodnotě indexu ESCS jejich žáků, kraje nad proloženou přímkou mají naopak výsledky lepší. Výrazně horší výsledky v matematice, než by odpovídalo socioekonomickému zázemí kraje, má Jihočeský kraj, lepších výsledků dosáhli například žáci kraje Vysočina spolu s žáky Karlovarského a Pardubického kraje.Průměrný výsledek a průměrný index ESCS v krajích (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 5.10 Praha Středočeský Plzeňský Karlovarský Ústecký Jihočeský Liberecký Královéhradecký Pardubický Vysočina Jihomoravský Olomoucký Moravskoslezský Zlínský R ² = 0,26 440 450 460 470 480 490 500 510 520 530 -0,4 -0,3 -0,2 -0,1 0,0 0,1 0,2 0,3 0,4 Průměrný výsledek Index ESCS Na obrázku 5.11 je možné sledovat, jaké množství žáků v jednotlivých krajích nedosáhlo druhé základní úrovně způsobilosti v matematice. Nejvíce takových žáků je v Jihočeském kraji s tím, že jejich zastoupení v populaci patnáctiletých je více než 40 %. Naopak nejmenší zastoupení takových žáků je v Karlovarském kraji (12 %), ve kterém bylo v roce 2009 zjištěno čtyřicetiprocentní zastoupení žáků nedosahujících základní úrovně v oblasti čtenářské gramotnosti. Další dva kraje s nejmenším zastoupením žáků s výsledky pod druhou úrovní způsobilosti v matematice v roce 2012 jsou Plzeňský a Pardubický kraj.