40 41 Hlavní zjištění PISA 2012 a indexu sounáležitosti se školou. V grafu je znázorněno procento žáků, kterým přísluší vyšší hodnota indexu, než je jeho průměr v České republice. Největší sebedůvěru v matematice mají žáci prvních ročníků čtyřletých gymnázií, kteří mají též nejlepší vztah ke škole jako takové. Středoškoláci v prvních ročnících nematuritních oborů si naopak v matematice věří nejméně, nejhorší je také jejich vztah ke škole a pocit sounáležitosti se školou. Žáci základních škol a žáci víceletých gymnázií mají obdobný vztah ke škole i pocit sounáležitosti se školou, sebedůvěra žáků na základních školách v matematice je však menší než sebedůvěra gymnazistů.Výsledky v krajích České republiky Srovnávání krajů České republiky je prováděno na základě výsledků patnáctiletých žáků 9. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií v testu matematické gramotnosti. Vzorek škol byl v České republice sice navýšen tak, aby byl na úrovni jednotlivých krajů reprezentativní, přesto je nutné se získanými výsledky pracovat velmi opatrně. Vzhledem k počtu škol vybraných v jednotlivých krajích může dojít k tomu, že průměrný výsledek kraje bude ovlivněný nestandardním výsledkem jedné nebo více konkrétních škol.Na obrázku 5.9 jsou porovnány průměrné výsledky žáků jednotlivých krajů České republiky. Výrazně nejslabší výsledek v oblasti matematické gramotnosti měli překvapivě žáci Jihočeského kraje, jejichž výsledek byl v roce 2003 ve srovnání s ostatními kraji průměrný. Naopak Pardubický kraj, jehož žáci se svým výsledkem v roce 2003 také neodchýlili od průměru, se v roce 2012 ocitl v čele pomyslného žebříčku a předčil dva kraje s nadprůměrnými výsledky v roce 2003, a to Prahu a Liberecký kraj.Výsledky patnáctiletých žáků 9. ročníku v krajích (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 5.9 400 420 440 460 480 500 520 Jihočeský Olomoucký Ústecký Královéhradecký Jihomoravský Liberecký Zlínský Karlovarský Středočeský Moravskoslezský Praha Vysočina Plzeňský Pardubický Průměrný výsledek