38 39 Hlavní zjištění PISA 2012 Zastoupení žáků různých druhů škol na úrovních způsobilosti v letech 2003 a 2012 (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 5.6 Výsledky na dílčích škálách matematické gramotnosti jsou uvedeny na obrázku 5.7. Základem pro srovnání je rozdíl mezi průměrným výsledkem žáků konkrétního druhu školy na dílčí a na celkové škále11. Žáci všech uvedených druhů škol si ve srovnání se svým celkovým výsledkem vedli lépe na obsahové škále Kvantita a hůře na škále Neurčitost a data. Na škále Změna a vztahy byli relativně úspěšnější žáci škol, v nichž je studium zakončeno maturitní zkouškou. Na škálách procesů se také liší relativní výsledky žáků různých druhů škol: žáci základních škol byli vzhledem ke svému celkovému výsledku horší na škálách Formulování a Interpretování, oproti tomu na škále Používání je jejich relativní výsledek (stejně jako u žáků čtyřletých gymnázií) lepší. Relativní výsledky žáků víceletých gymnázií a maturitních oborů středního odborného vzdělávání jsou na škálách procesů poměrně vyrovnané a příliš se neliší od celkového výsledku v matematice.Pod úrovní 2 Úroveň 2 Úroveň 3 Úroveň 4 Úroveň 5 a 6 0 %20 %40 %60 %80 %100 %2003 2012 2003 2012 2003 2012 2003 2012 2003 2012 2003 2012 Spec.SŠnem SŠmat G4 Gv ZŠ11 Dílčí škály byly podrobněji popsány v kapitole 1 a 2.Na obrázku 5.6 jsou znázorněny změny od roku 2003 do roku 2012 v zastoupení žáků na různých úrovních způsobilosti v oblasti matematické gramotnosti pro jednotlivé druhy českých škol. Vidíme, že ve všech druzích českých škol kromě gymnázií, kde se nachází minimální počet těchto žáků, vzrostlo zastoupení žáků, kteří nedosáhli ani druhé základní úrovně způsobilosti. Současně došlo ve všech školách včetně gymnázií k výraznému poklesu množství žáků s výbornými výsledky (na čtvrté úrovni a výše).