Výsledky žáků v České republice Výsledky žáků v různých druzích škol Vzorek žáků v České republice je v projektu PISA vybírán tak, aby bylo možné mezi sebou porovnávat výsledky patnáctiletých žáků navštěvujících různé druhy škol. Na obrázcích 5.3, 5.4 a 5.5 jsou v tabulkách uvedeny průměrné výsledky žáků v různých druzích škol v oblasti matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti, a to v různých cyklech projektu. Vývoj výsledků žáků v oblasti matematické gramotnosti je možné sledovat od roku 2003, kdy byla matematika hlavní testovanou oblastí, výsledky žáků v oblasti čtenářské gramotnosti lze sledovat již od prvního cyklu PISA v roce 2000 a výsledky v oblasti přírodovědné gramotnosti až od roku 2006.Z tabulky na obrázku 5.3 je zřejmé, že v oblasti matematické gramotnosti se od roku 2003 do roku 2012 významně zhoršily výsledky žáků všech druhů škol. Na celkovém zlepšení výsledků českých žáků v matematice od roku 2009 se podílejí zejména žáci základních škol, jejichž průměrný výsledek vzrostl od roku 2009 o 16 bodů. Zlepšení žáků základních škol tak dokázalo vykompenzovat zhoršování výsledků žáků víceletých gymnázií, nematuritních oborů středních škol a speciálních škol.V tabulce na obrázku 5.4 je vidět, že se v období mezi roky 2009 a 2012 významně zlepšily výsledky žáků na základních školách také ve čtenářské gramotnosti (o 21 bodů) a dostaly se zhruba na úroveň z roku 2000. Na rozdíl od matematiky se však zlepšili i žáci nematuritních oborů středních škol (o 10 bodů), zatímco výsledky žáků ve čtyřletých gymnáziích se zhoršily (o 13 bodů).Změny ve výsledcích v přírodovědné gramotnosti můžeme sledovat v tabulce na obrázku 5.5. Významného zlepšení v oblasti přírodovědné gramotnosti opět doznaly, stejně jako v matematické a čtenářské gramotnosti, výsledky žáků základních škol (o 17 bodů). I v této oblasti se velmi zhoršili žáci čtyřletých gymnázií (o 13 bodů), tentokrát je následovali také žáci víceletých gymnázií (o 12 bodů).Výsledky žáků v různých druzích škol v ČR (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 5.3 Matematická gramotnost Průměrný výsledek 2003 2006 2009 2012 Základní školy 495 482 460 476 Víceletá gymnázia 631 635 614 602 Čtyřletá gymnázia 610 614 583 585 SOŠ a SOU s maturitou 541 542 515 514 SOŠ a SOU bez maturity 458 440 438 425 Speciální školy 369 363 372 310 Česká republika 516 510 493 499 Výsledky žáků v různých druzích škol v ČR (PISA 2012 – Čtenářská gramotnost)Obr 5.4 Čtenářská gramotnost Průměrný výsledek 2000 2003 2006 2009 2012 Základní školy 474 469 457 449 470 Víceletá gymnázia 592 593 609 587 593 Čtyřletá gymnázia 582 584 603 581 568 SOŠ a SOU s maturitou 525 517 522 502 506 SOŠ a SOU bez maturity 436 433 386 414 424 Speciální školy 268 300 314 338 346 Česká republika 492 489 483 478 493 Výsledky žáků v různých druzích škol v ČR (PISA 2012 – Přírodovědná gramotnost)Obr 5.5 Přírodovědná gramotnost Průměrný výsledek 2006 2009 2012 Základní školy 488 473 490 Víceletá gymnázia 628 613 601 Čtyřletá gymnázia 613 596 583 SOŠ a SOU s maturitou 542 521 519 SOŠ a SOU bez maturity 443 448 444 Speciální školy 375 314 331 Česká republika 513 501 508