36 37 Hlavní zjištění PISA 2012 Na obrázku 5.2 je využitý jiný pohled na změny ve výsledcích českých žáků v matematice, a to pomocí hodnot vybraných percentilů10. Různé sloupce grafu představují změnu ve výsledcích v jednotlivých cyklech PISA oproti roku 2003. Z grafu je zřejmý postupný propad hodnot vybraných percentilů do roku 2009, kdy byly výsledky českých žáků v matematice nejhorší. V roce 2012 se hodnoty percentilů mírně zvýšily, dále však zůstaly výrazně pod úrovní před devíti lety, kdy byla matematika hlavní testovanou oblastí. Výsledky tohoto srovnání názorně vypovídají o celkovém trendu ve výsledcích českých žáků v matematickém testu PISA.Zastoupení českých žáků na úrovních způsobilosti mezi roky 2003 a 2012 (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 5.1 Pod úrovní 2 Úroveň 2 Úroveň 3 Úroveň 4 Úroveň 5 a 6 0 %20 %40 %60 %80 %100 %2003 2006 2009 2012 Změny v hodnotách percentilů vzhledem k roku 2003 (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 5.2 -30 -25 -20 -15 -10 -5 0 5 10 5.10.25.50.75.90.95.Rozdíl od roku 2003 Percentil 2006 2009 2012 10 Percentily rozdělují žáky do skupin podle dosažené úspěšnosti (např. hodnota 25. percentilu je výsledek, kterého nedosáhlo 25 % žáků, a naopak dosáhlo 75 % žáků).