Vybrané faktory ovlivňující výsledky žáků v matematice Graf na obrázku 4.8 znázorňuje vztah mezi změnou průměrného výsledku zemí v testu z matematiky a změnou průměrného indexu vztahu jejich žáků ke škole, které nastaly v průběhu devíti let od roku 2003 do roku 2012. Zobrazené pozice zemí vyjadřují posuny sledovaných ukazatelů, jež nastaly od roku 2003. Česká republika a Slovensko patří k zemím OECD, jejichž průměrný výsledek v matematice se od roku 2003 statisticky významně zhoršil s tím, že se statisticky významně zhoršil i vztah jejich žáků ke škole. Ze zemí OECD se vztah ke škole nejvíc zhoršil u slovenských žáků, další největší zhoršení vztahu žáků ke škole nastalo v Polsku, Řecku a v České republice.Index vztahu žáka ke škole a výsledky žáků zemí OECD (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 4.8 Slovensko Polsko Řecko Česká republika Nizozemsko Švédsko Austrálie Norsko Dánsko Mexiko Francie Finsko Švýcarsko Německo USA Island Itálie Belgie Korejská republika Rakousko Španělsko Maďarsko Japonsko -40 -30 -20 -10 0 10 20 30 40 -0,4 -0,3 -0,2 -0,1 0,0 0,1 0,2 0,3 0,4 Rozdíl ve výsledku od roku 2003 do roku 2012 Změna indexu vztah ke škole od roku 2003 do roku 2012 Obě změny jsou statisticky významné Průměrný výsledek se zlepšil Vztah ke škole se zhoršil Průměrný výsledek se zlepšil Vztah ke škole se zlepšil Průměrný výsledek se zhoršil Vztah ke škole se zlepšil Průměrný výsledek se zhoršil Vztah ke škole se zhoršil Minimálně jedna změna není statisticky významná Turecko Portugalsko Irsko Kanada Lucembursko Nový Zéland