32 33 Hlavní zjištění PISA 2012 Index sebedůvěry žáka v matematice a výsledky žáků zemí OECD (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 4.7 Ve všech mezinárodních šetřeních se analýzy zaměřují na tzv. měkké charakteristiky žáka a jejich vliv na výsledky. Data použitá pro konstrukci příslušných indexů jsou získávána prostřednictvím žákovských dotazníků. Na obrázcích 4.7, 4.8 a 4.9 jsou použity tři takové indexy: index sebedůvěry žáka v matematice, index vztahu žáka ke škole a index sounáležitosti žáka se školou8.Z grafu na obrázku 4.7 je zřejmé, že Česká republika je zemí s průměrným výsledkem (hodnota našeho výsledku 499 bodů se od průměru zemí OECD 494 bodů statisticky významně neliší) a podprůměrnou sebedůvěrou žáků týkající se jejich práce a výsledků v matematice. Toto zjištění není nijak překvapivé, podobná zjištění byla učiněna také v projektu TIMSS9 a v minulých cyklech projektu PISA. Stejně tak Korea a Japonsko jsou již tradičně země s vynikajícími výsledky a s extrémně nízkou sebedůvěrou svých žáků. V České republice je vliv indexu na výsledek v matematice nadprůměrný, jeho jednotková změna by způsobila posun ve výsledku žáků o 42 bodů. Index sebedůvěry českých žáků v matematice přitom vysvětluje 21 % rozdílů mezi jejich výsledky.USA Polsko Řecko Slovensko Průměr OECD Česká republika Německo Francie Turecko Švédsko Maďarsko Izrael Kanada Chile Průměr OECD Dánsko Švýcarsko Mexiko Korejská republika Itálie 400 420 440 460 480 500 520 540 560 580 -0,6 -0,5 -0,4 -0,3 -0,2 -0,1 0,0 0,1 0,2 0,3 0,4 Průměrný výsledek Index sebedůvěry v matematice Japonsko Nadprůměrný výsledek Podprůměrná sebedůvěra Nadprůměrný výsledek Nadprůměrná sebedůvěra Podprůměrný výsledek Nadprůměrná sebedůvěra Podprůměrný výsledek Podprůměrná sebedůvěra 8 Průměrná hodnota pro země OECD se rovná nule; dvěma třetinám žáků zemí OECD přísluší hodnoty indexu od –1 do +1. Podrobnější popis indexů je v příloze 3.9 Trends in International Mathematics and Science Study.