Vybrané faktory ovlivňující výsledky žáků v matematice Jak již bylo uvedeno výše, rozdíly ve výsledcích žáků lze do určité míry vysvětlit na základě rozdílů v jejich socioekonomickém zázemí. Pro účely analýz je kromě indexu ESCS jednotlivých žáků používán také ESCS školy, jehož hodnotu představuje průměrný ESCS žáků školy. Ve všech zemích OECD s výjimkou Španělska vysvětluje větší část rozdílů ve výsledcích žáků právě průměrný ESCS školy. Na obrázku 4.6 vidíme, jak se změní průměrný výsledek žáků, když se index ESCS žáka nebo průměrný ESCS školy, kterou žák navštěvuje, změní o jednotku. V České republice je vliv průměrného socioekonomického zázemí školy druhý nejvyšší v zemích OECD.Vliv indexu ESCS žáka a školy na výsledky žáků zemí OECD (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 4.6 0 20 40 60 80 100 120 140 160 Japonsko Česká republika Nizozemsko Německo Belgie Izrael Francie Rakousko Velká Británie Slovinsko Maďarsko Turecko Itálie Korejská republika Lucembursko Austrálie Slovensko Irsko Švédsko Nový Zéland Dánsko Chile Finsko USA Polsko Řecko Portugalsko Kanada Norsko Island Estonsko Švýcarsko Španělsko Mexiko Rozdíl bodů Vliv ESCS žáka Vliv ESCS školy