30 31 Hlavní zjištění PISA 2012 Rozdíly mezi školami a uvnitř škol v zemích OECD (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 4.5 Obrázek 4.5 ukazuje, jakou část rozdílů ve výsledcích žáků v zemích OECD tvoří rozdíly mezi školami a rozdíly uvnitř škol. Oba tyto rozdíly jsou prezentovány jako procento průměrných rozdílů mezi školami a uvnitř škol v zemích OECD (tyto představují 100 %). Země jsou řazeny vzestupně podle velikosti rozdílů ve výsledcích mezi jednotlivými školami. V České republice jsou rozdíly uvnitř škol podprůměrné, zatímco rozdíly mezi školami jsou nadprůměrné. Větší rozdíly mezi školami lze nalézt pouze v devíti zemích OECD, mezi které patří Rakousko, Maďarsko a Německo. Celkové rozdíly ve výsledcích českých žáků jsou ze 47 % způsobeny rozdíly uvnitř škol (průměr zemí OECD je 61 %) a z 53 % je působí rozdíly mezi školami (průměr zemí OECD je 39 %). Česká republika se tak řadí k zemím, kde mají žáci s podobným zázemím tendence shromažďovat se ve stejných školách a kde vzdělávací systém funguje spíše selektivně.200 150 100 50 0 50 100 150 200 Belgie Turecko Německo Nizozemsko Izrael Maďarsko Rakousko Japonsko Itálie Česká republika Slovinsko Francie Chile Lucembursko Korejská republika Slovensko Řecko Velká Británie Austrálie Portugalsko Nový Zéland Švýcarsko Polsko USA Norsko Mexiko Kanada Finsko Švédsko Irsko Dánsko Španělsko Estonsko Island %Rozdíly uvnitř škol Rozdíly mezi školami Průměr OECD Průměr OECD