Vybrané faktory ovlivňující výsledky žáků v matematice V období od roku 2003 do roku 2012 vzrostl v zemích OECD vliv socioekonomického zázemí na výsledky žáků v matematice o 5 bodů, v České republice o 13 bodů, což by mohlo vypovídat o určitém nárůstu nerovností v oblasti vzdělávacích příležitostí.Vliv ESCS na výsledek žáků v zemích OECD (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 4.4 0 10 20 30 40 50 60 Francie Slovensko Nový Zéland Izrael Česká republika Belgie Maďarsko Rakousko Německo Korejská republika Austrálie Slovinsko Polsko Velká Británie Japonsko Nizozemsko Dánsko Irsko Švýcarsko Lucembursko Švédsko USA Portugalsko Chile Řecko Španělsko Finsko Norsko Turecko Kanada Island Itálie Estonsko Mexiko Bodový rozdíl na jednotku ESCS Rozdíly ve výsledcích mezi školami a uvnitř škol Pro mnoho vyspělých zemí je v současné době důležitým cílem zabezpečit, aby se v rámci povinné školní docházky všichni žáci setkávali se vzdělávacími příležitostmi, které budou pokud možno na srovnatelné úrovni. Již předchozí analýzy PISA prokázaly, že velký podíl rozdílů v průměrných výsledcích žáků jednotlivých škol je způsoben rozdíly mezi samotnými školami. Škola přitom může značně ovlivňovat výsledky svých žáků a kompenzovat tak vlivy způsobené jejich různým socioekonomickým zázemím. Existence velkých rozdílů mezi školami není pro vzdělávací systém příznivá, neboť svědčí o selektivitě vzdělávacího systému, která je v přímém rozporu s politikou rovných vzdělávacích příležitostí. Oproti tomu velké rozdíly mezi žáky v jednotlivých školách vypovídají o tom, že škola pracuje se širokým spektrem žáků různých dispozic.