28 29 Hlavní zjištění PISA 2012 Průměrný výsledek a průměrný index ESCS (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 4.3 Z obrázku 4.3, kde je znázorněn vztah mezi průměrnou hodnotou indexu ESCS žáků jednotlivých zemí OECD a jejich průměrným výsledkem v matematické gramotnosti, je zřejmé, že průměrný výsledek zemí roste s rostoucím indexem ESCS. V zemích, které se nacházejí poblíž proložené přímky (socioekonomického gradientu), je vztah mezi výsledkem žáků a jejich průměrným socioekonomickým statusem silný. Jestliže země leží daleko od proložené přímky, výsledek není socioekonomickým statusem příliš ovlivňován. Česká republika je v oblasti matematické gramotnosti zemí s mírně nadprůměrným výsledkem a mírně podprůměrným indexem ESCS, přičemž socioekonomický status má na výsledky žáků značný vliv. (To dokládá také další obrázek 4.4.)Na obrázku 4.4 je znázorněna míra vlivu ESCS na výsledky žáků v zemích OECD. Velikost úsečky u každé země určuje, o kolik bodů by se změnil průměrný výsledek jejích žáků v matematice, kdyby se hodnota indexu ESCS změnila o jednotku. Nejmenší závislost výsledků žáků na jejich socioekonomickém zázemí vykazuje Mexiko (18 bodů) a Estonsko (29 bodů). Estonsko je přitom zemí, kde jsou nadprůměrné výsledky kombinovány jak s malými rozdíly mezi výsledky slabých a výborných žáků7, tak s jejich malou závislostí na socioekonomickém zázemí. Česká republika (51 bodů) a Slovensko (54 bodů) naopak patří k pěti zemím s nejsilnějším vlivem socioekonomického zázemí na vzdělávací výsledky žáků. Hodnota průměru zemí OECD je 39 bodů.R ² = 0,34 400 420 440 460 480 500 520 540 560 -1,5 -1,0 -0,5 0,0 0,5 1,0 Průměrný výsledek Index ESCS Korejská republika Japonsko Švýcarsko Kanada Dánsko Portugalsko Island Chile Mexiko Turecko Řecko Izrael Švédsko Norsko Polsko Česká republika Maďarsko Estonsko Průměr OECD Průměr OECD Nadprůměrný výsledek Podprůměrný index ESCS Nadprůměrný výsledek Nadprůměrný index ESCS Podprůměrný výsledek Podprůměrný index ESCS Podprůměrný výsledek Nadprůměrný index ESCS 7 Viz kapitola 2.