Vybrané faktory ovlivňující výsledky žáků v matematice Vliv socioekonomického zázemí na výsledky žákůIdeální vzdělávací systém by měl poskytovat všem jedincům rovné vzdělávací příležitosti. Přiblížit se k tomuto cíli a umožnit všem žákům rovný přístup ke vzdělávání bez ohledu na jejich původ a socioekonomické zázemí je jednou z priorit zodpovědné vzdělávací politiky. Tento aspekt vzdělávací politiky zúčastněných zemí projekt PISA také popisuje a analyzuje.O tom, že vzdělávací systém je vůči svým žákům spravedlivý a poskytuje jim stejné vzdělávací příležitosti, vypovídá mimo jiné slabá závislost výsledků žáků na socioekonomickém zázemí. V projektu PISA je socioekonomické zázemí měřeno indexem sociálního, ekonomického a kulturního statusu – ESCS. Tento index zahrnuje různé aspekty rodinného i domácího zázemí a kombinuje informace o dosaženém vzdělání a povolání rodičů s informacemi o vybavenosti domácnosti a jejích kulturních a vzdělávacích zdrojích6.Průměrný výsledek žáků a úroveň vzdělání dospělé populace v zemích OECD (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 4.2 R ² = 0,23 400 420 440 460 480 500 520 540 560 0 10 20 30 40 50 60 70 Průměrný výsledek Podíl dospělých ve věku 35–44 let s terciárním vzděláním (%)Česká republika Korejská republika Japonsko Kanada Finsko Polsko Švýcarsko Nizozemsko Estonsko Německo Belgie Rakousko Irsko Slovinsko Itálie Slovensko Portugalsko Maďarsko USA Velká Británie Švédsko Izrael Řecko Turecko Chile Mexiko 6 Průměrná hodnota pro země OECD se rovná nule; dvěma třetinám žáků zemí OECD přísluší hodnoty indexu od –1 do +1. Podrobnější popis indexu se nachází v příloze 3.