26 27 Hlavní zjištění PISA 2012 Dalším faktorem působícím na výsledky žáků je například úroveň vzdělanosti dospělých, kteří žáky ovlivňují. Projekt PISA proto mapuje a analyzuje úroveň dosaženého vzdělání dospělé populace ve věku 35–44 let, což je skupina, v níž se nachází převážná část rodičů testovaných patnáctiletých žáků.Obrázek 4.2 ukazuje, do jaké míry je v zemích OECD spojena úroveň vzdělání dospělé populace ve věku 35–44 let s výsledkem patnáctiletých žáků v testu matematické gramotnosti. V České republice je v porovnání se zeměmi OECD tento výsledek výrazně lepší, než by odpovídalo podílu dospělých ve věku 35–44 let s ukončeným terciárním vzděláním v české populaci (v zemích OECD patří tento podíl k nejnižším). Ukazatel vzdělanosti rodičů vysvětluje téměř čtvrtinu rozdílů mezi průměrnými výsledky zemí OECD.Průměrný výsledek žáků a náklady na jejich vzdělávání v zemích OECD (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 4.1 R ² = 0,17 400 420 440 460 480 500 520 540 560 0 20 000 40 000 60 000 80 000 100 000 120 000 140 000 160 000 180 000 200 000 Průměrný výsledek Celkové náklady na žáka od 6 do 15 let (USD)Korejská republika Japonsko Švýcarsko Lucembursko Slovensko Maďarsko Rakousko Polsko Estonsko Nizozemsko Turecko Mexiko Chile Švédsko USA Norsko Česká republika Nový Zéland Belgie Izrael