24 25 Hlavní zjištění PISA 2012 Změny ve výsledcích zemí OECD mezi roky 2006 a 2012 (PISA 2012 – Přírodovědná gramotnost)Obr 3.4 40 30 20 10 0 -10 -20 -30 Polsko Itálie Izrael Korejská republika Japonsko Portugalsko Irsko Estonsko USA Německo Španělsko Norsko Chile Mexiko Lucembursko Švýcarsko Francie Dánsko Lichtenštejnsko Velká Británie Nizozemsko Česká republika Slovinsko Belgie Rakousko Austrálie Řecko Kanada Maďarsko Island Nový Zéland Slovensko Finsko Švédsko Rozdíl rozdíl je statisticky významný rozdíl není statisticky významný Průměr země se zlepšil Průměr země se zhoršil Za poměrně krátké časové období 2006–2009 se výsledky českých žáků zhoršily o 12 bodů, a tak se Česká republika ocitla mezi zeměmi s průměrným výsledkem. Nyní se zdá, že se čeští žáci začínají zlepšovat a jejich výsledek je v rámci statistické chyby srovnatelný s výsledkem z roku 2006 (oproti roku 2009 se zlepšili o 8 bodů). Na obrázku 3.4 vidíme rozdíly ve výsledcích zemí OECD mezi roky 2006 a 2012.V zemích OECD jsou mezi chlapci a dívkami v přírodních vědách všeobecně malé rozdíly ve srovnání se čtením a matematikou. Rozdíl mezi výsledky českých dívek a chlapců v oblasti přírodních věd v roce 2012 je stejně jako v roce 2006 a 2009 nevýznamný.Přírodovědná gramotnost je schopnost jedince využívat přírodovědné vědomosti, klást otázky a z daných skutečností vyvozovat závěry, které vedou k porozumění světu přírody a pomáhají v rozhodování o něm a o změnách působených lidskou činností. (PISA 2006)