22 23 Hlavní zjištění PISA 2012 Změny ve výsledcích zemí OECD mezi roky 2009 a 2012 (PISA 2012 – Čtenářská gramotnost)Obr 3.2 40 30 20 10 0 -10 -20 -30 Irsko Japonsko Polsko Lichtenštejnsko Lucembursko Estonsko Česká republika Izrael Německo Francie Švýcarsko Španělsko Velká Británie Itálie Belgie Nizozemsko Dánsko Norsko Kanada Portugalsko Brazílie Mexiko Slovinsko USA Austrálie Korejská republika Řecko Maďarsko Chile Nový Zéland Finsko Švédsko Slovensko Island Rozdíl rozdíl je statisticky významný rozdíl není statisticky významný Průměr země se zlepšil Průměr země se zhoršil V roce 2012 měly ve všech zemích lepší výsledky dívky než chlapci. V České republice je tento rozdíl statisticky významný a činí 39 bodů (průměr zemí OECD je 31 bodů), což je srovnatelná hodnota s rokem 2000.Čtenářská gramotnost představuje porozumění, využívání, posuzování a angažování se v psaných textech za účelem dosažení cílů jedince, rozšíření jeho znalostí a potenciálu a jeho aktivní účasti ve společnosti.(PISA 2009)