Celkové výsledky ve čtenářské a přírodovědné gramotnosti Průměrné výsledky zúčastněných zemí (PISA 2012 – Čtenářská gramotnost)Obr 3.1 ZeměPrůměrný výsledek Šanghaj (Čína)570 ▲Hongkong (Čína)545 ▲Singapur 542 ▲Japonsko 538 ▲Korejská republika 536 ▲Finsko 524 ▲Irsko 523 ▲Tchaj-wan (Čína)523 ▲Kanada 523 ▲Polsko 518 ▲Estonsko 516 ▲Lichtenštejnsko 516 ▲Nový Zéland 512 ▲Austrálie 512 ▲Nizozemsko 511 ▲Belgie 509 ▲Švýcarsko 509 ▲Macao (Čína)509 ▲Vietnam 508 ▲Německo 508 ▲Francie 505 ▲Norsko 504 ▲Velká Británie 499 USA 498 Dánsko 496 Česká republika 493 Itálie 490 Rakousko 490 Lotyšsko 489 Maďarsko 488 Španělsko 488 Lucembursko 488 Portugalsko 488 Izrael 486 Chorvatsko 485 Švédsko 483 ▼Island 483 ▼Slovinsko 481 ▼Litva 477 ▼Řecko 477 ▼Turecko 475 ▼Ruská federace 475 ▼Slovensko 463 ▼Kypr 449 ▼Srbsko 446 ▼Spojené Arabské Emiráty 442 ▼Chile 441 ▼Thajsko 441 ▼Kostarika 441 ▼Rumunsko 438 ▼Bulharsko 436 ▼Mexiko 424 ▼Černá Hora 422 ▼Uruguay 411 ▼Brazílie 410 ▼Tunisko 404 ▼Kolumbie 403 ▼Jordánsko 399 ▼Malajsie 398 ▼Indonésie 396 ▼Argentina 396 ▼Albánie 394 ▼Kazachstán 393 ▼Katar 388 ▼Peru 384 ▼ je nad průměrem zemí OECD není statisticky významně rozdílný od průměru OECD je pod průměrem zemí OECD je statisticky významně lepší než výsledek ČR není statisticky významně rozdílný od výsledku ČR je statisticky významně horší než výsledek ČR Průměrný výsledek země▲▼Výsledek českých žáků se v období od roku 2009 do roku 2012 výrazně zlepšil, a to o 15 bodů, takže se žáci po období neustálého zhoršování nachází opět na úrovni výsledku z roku 2000. V roce 2009 byly přitom výsledky českých žáků srovnatelné s výsledky slovenských žáků, ale horší než výsledky maďarských žáků. Rozdíly ve výsledcích žáků zemí OECD mezi roky 2009 a 2012 jsou znázorněny na obrázku 3.2.