20 21 Hlavní zjištění PISA 2012 Čtenářská a přírodovědná gramotnost byly v cyklu PISA 2012 vedlejšími testovanými oblastmi. Znamená to, že byly zastoupeny menším množstvím testových úloh než hlavní oblast matematické gramotnosti. Všechny použité úlohy již byly součástí testu v předcházejících cyklech a prostřednictvím metodiky PISA je možné na základě získaných dat sledovat vývoj výsledků žáků v průběhu času. V případě čtenářské gramotnosti lze sledovat změny ve výsledcích od roku 2000, neboť byla tehdy poprvé hlavní testovanou oblastí, v případě přírodovědné gramotnosti od roku 2006.Čtenářská gramotnost V testu z oblasti čtenářské gramotnosti si vedli nejlépe žáci pěti asijských zemí v čele se žáky z čínské Šanghaje. Rozdíl mezi výsledkem českých žáků (493 bodů) a průměrem zemí OECD (496 bodů) není statisticky významný a výsledek lze považovat za průměrný. Čeští žáci mají přitom srovnatelné výsledky například s žáky Rakouska a Maďarska, žáci na Slovensku mají výsledky významně horší. Průměrné výsledky jednotlivých zemí jsou uvedeny na obrázku 3.1, země jsou v tabulce řazeny sestupně.3. Celkové výsledky žáků ve čtenářské a přírodovědné gramotnosti