Celkové výsledky žáků v matematické gramotnosti Průměrné výsledky zúčastněných zemí (PISA 2012 – Matematická gramotnost)Obr 2.1 ZeměPrůměrný výsledek Šanghaj (Čína)613 ▲Singapur 573 ▲Hongkong (Čína)561 ▲Tchaj-wan (Čína)560 ▲Korejská republika 554 ▲Macao (Čína)538 ▲Japonsko 536 ▲Lichtenštejnsko 535 ▲Švýcarsko 531 ▲Nizozemsko 523 ▲Estonsko 521 ▲Finsko 519 ▲Kanada 518 ▲Polsko 518 ▲Belgie 515 ▲Německo 514 ▲Vietnam 511 ▲Rakousko 506 Austrálie 504 Irsko 501 Slovinsko 501 Dánsko 500 Nový Zéland 500 Česká republika 499 Francie 495 Velká Británie 494 Island 493 Lotyšsko 491 ▼Lucembursko 490 ▼Norsko 489 ▼Portugalsko 487 ▼Itálie 485 ▼Španělsko 484 ▼Ruská federace 482 ▼Slovensko 482 ▼USA 481 ▼Litva 479 ▼Švédsko 478 ▼Maďarsko 477 ▼Chorvatsko 471 ▼Izrael 466 ▼Řecko 453 ▼Srbsko 449 ▼Turecko 448 ▼Rumunsko 445 ▼Kypr 440 ▼Bulharsko 439 ▼Spojené Arabské Emiráty 434 ▼Kazachstán 432 ▼Thajsko 427 ▼Chile 423 ▼Malajsie 421 ▼Mexiko 413 ▼Černá Hora 410 ▼Uruguay 409 ▼Kostarika 407 ▼Albánie 394 ▼Brazílie 391 ▼Argentina 388 ▼Tunisko 388 ▼Jordánsko 386 ▼Kolumbie 376 ▼Katar 376 ▼Indonésie 375 ▼Peru 368 ▼ je nad průměrem zemí OECD není statisticky významně rozdílný od průměru OECD je pod průměrem zemí OECD je statisticky významně lepší než výsledek ČR není statisticky významně rozdílný od výsledku ČR je statisticky významně horší než výsledek ČR Průměrný výsledek země▲▼V grafu na obrázku 2.2 je na jednotlivých úrovních způsobilosti znázorněno procentuální zastoupení žáků zemí OECD. Země jsou řazeny sestupně podle zastoupení žáků, kteří dosáhli alespoň základní druhé úrovně. Nejmenší zastoupení žáků pod druhou úrovní způsobilosti ve skupině zemí OECD je v Koreji (9 %), v Estonsku a Japonsku (11 %). V České republice je těchto nejslabších žáků 21 %, což je poněkud méně než průměr zemí OECD (23 %), stále se však jedná o velký podíl žáků. V pěti asijských zemích s nejlepšími výsledky (viz obr. 2.1) je přitom více než desetina žáků na šesté nejvyšší úrovni způsobilosti. Zajímavé je, že Estonsko, jehož výsledky jsou také silně nadprůměrné a podíl žáků pod druhou úrovní způsobilosti je pátý nejmenší, má na šesté úrovni způsobilosti pouhých 3,6 % žáků (viz též obr. 2. 3).Pozn.: Zdrojová data jsou uvedena v tabulce x v příloze y.