Projekt PISA a matematická gramotnost Matematickou gramotnost lze na základě koncepčního rámce PISA 2012 analyzovat třemi souvisejícími způsoby, a to pomocí: matematických postupů, které žáci aplikují, když používají matematiku k vyřešení reálného problému, a které zahrnují nezbytné dovednosti; matematického obsahu, jenž charakterizuje jednotlivé testové položky; kontextu, z něhož testová položka vychází a do něhož je zasazena.Matematické postupy Defi nice matematické gramotnosti šetření PISA 2012 zahrnuje schopnost jedince formulovat, používat a interpretovat matematiku. Výsledky šetření jsou prezentovány právě prostřednictvím těchto kategorií matematických postupů: formulovat situace matematicky; používat matematické pojmy, fakta, postupy a uvažování; interpretovat, aplikovat a hodnotit matematické výsledky.Matematický obsah Soubor okruhů matematického obsahu byl pro šetření PISA 2012 zvolen tak, aby stejně jako v předchozích cyklech vycházel z širokého spektra matematických jevů a zároveň refl ektoval hlavní témata školního kurikula. Vyjmenované čtyři okruhy zahrnují klíčová matematická témata a ilustrují široký obsahový záběr testových položek: změna a vztahy (funkce a algebra); prostor a tvar (geometrie, dále prostorová představivost, měření a algebra); kvantita (aritmetika, čísla, reprezentace); neurčitost a data (pravděpodobnost a statistika).Kontexty Důležitou součástí matematické gramotnosti je schopnost jedince řešit úlohy v reálném světě. Projekt PISA se snaží využívat širokou škálu různých kontextů, což umožňuje propojit úlohy s nejrůznějšími zájmy jedince a se situacemi, v nichž se žáci ve 21. století nacházejí.Pro účely koncepčního rámce PISA 2012 jsou defi novány čtyři okruhy kontextů, do kterých jsou zasazeny testové úlohy: osobní (situace související s jedincem, jeho rodinou a známými); profesní (situace ze světa práce); společenský (situace v komunitě a společnosti); vědecký (aplikace matematiky v přírodě, ve vědě a v technologiích).Každé otázce použité v testu přísluší určitý matematický postup. Otázka se přitom zaměřuje na konkrétní matematický obsah a vychází z jednoho ze čtyř kontextů. Složení testu je stanoveno v koncepčním rámci s tím, že je zohledněno dostatečné zastoupení otázek zahrnujících výše uvedené postupy, matematické obsahy a kontexty.